Filmy žánru: Westernový

Hostiles (Hostiles) 2017

V drsném příběhu z Divokého západu hraje amerického důstojníka, který k smrti nenávidí indiány. Před odchodem do výslužby dostane poslední úkol, eskortovat indiánského náčelníka zpátky do rezervace v Montaně. Doprovází ho s malou jednotkou vojáků napříč územím, které je ovládáno nepřátelskými kmeny Komančů. Ke skupině se připojí mladá vdova, jejíž rodina byla vyvražděna během přepadení. Baleův problematický hrdina se v těžkých situacích učí respektovat odlišnou rasu, kterou doposud nenáviděl.

Přineste mi hlavu Alfreda Garcii (Bring Me the Head of Alfredo Garcia) 1974

Nejvíce autobiografický film Sama Peckinpaha je zároveň nejbizarnějším z jeho čtrnácti snímků, což ovšem u géniů propadnuvších alkoholu nebývá nic neobvyklého. Ryze westernový příběh o muži najatém bohatým Mexičanem k úkonu pečlivě popsanému v názvu filmu se však neodehrává na úsvitu dvacátého století, nýbrž v jeho znepokojivě obskurním období let sedmdesátých, plném nemotivovaného násilí a otázek bez odpovědí. Benny, barman a pianista v jednom z mnoha mexických barů tam na konečné, ucítí šanci vysmeknout se ubíjející rutině neustále odrhovaného songu Guantanamera pro potěchu illinoiských turistů poté, co je mu nabídnuto deset tisíc dolarů za hlavu Ala Garcii, šviháka, který přivedl do jiného stavu dceru mexického latifundisty. Byť je Bennyho delirická odysea ve společnosti Mexičanky Elity a později i zmíněného torza skrz naskrz prosáklá krví a tequilou, nepostrádá ani jasnozřivé okamžiky ryzí romantiky či úlevnou ironii v tzv. kultovních hláškách. Oproti na hony vzdálené, precizně zkomponované Divoké bandě představuje Alfredo Garcia intenzivní kinematografickou zprávu o stavu duše a těla Sama Peckinpaha, muže ze západu a milovníka starých časů, snažícího se rozkoukat v nové době. Alfreda Garciu jsem natočil přesně tak, jak jsem chtěl. Dobrý, nebo špatný, ať se vám líbí, nebo ne, je to můj film.

Poslední hranice (The Last Frontier) 1955

Odlehlá pevnost v indiánském obklíčení.Známý americký režisér (1906–1967) se v padesátých letech věnoval převážně westernovému žánru. Kromě oceňované série psychologických westernů s natočil také u nás zatím neznámý snímek Poslední hranice (1955), odehrávající se v oregonské divočině během občanské války. Jeho hrdinou je prostý lovec kožešin Jed Cooper , který se jako zvěd ve službách americké kavalerie stává svědkem bojů s indiány, zuřivě se bránícími expanzi bílých mužů. Touží po modré vojenské uniformě a chce se stát civilizovaným“, i když neví, co to přesně znamená. Jeho protipólem je zaslepený plukovník Marston , nový velitel pevnosti, kterému nezáleží na tom, kolik mužů zemře pro jeho vlastní čest a slávu. U nás jen málo známý byl ve své době díky nepřehlédnutelným fyzickým přednostem oblíbeným hrdinou především historických velkofilmů (, . , ) a nikdy nebral sám sebe ani své herectví příliš vážně. O svých omezených hereckých schopnostech s nebývalou upřímností poznamenal: Já přece nejsem žádný herec a natočil jsem šedesát filmů, které to dokazují.“ Postava Jeda Coopera však určitě patří k jeho nejlepším kreacím. Jako Marstonova manželka se ve filmu objevuje tehdy začínající , později nezapomenutelná paní Robinsonová v klasickém snímku . Poslední hranice sice byla na severozápadě Spojených států, ale film se natáčel v neokoukaných mexických exteriérech nedaleko sopky Popocatepetl.

Šerifská hvězda (The Tin Star) 1957

Slavný americký western o šerifovi, který osaměle hájí zákon.Do malého městečka přichází lovec Morgan Hickman, který přiváží těla dvou dopadených mrtvých lupičů a žádá za ně odměnu 500 dolarů. Větší část města je jeho požadavkem pohoršena. Při čekání na odměnu se Morgan Hickman spřátelí s mladičkým šerifem Benem Owensem. Postupně jej učí důležitým znalostem pro jeho nebezpečnou profesi. Díky tomu se Owens postaví muži, který delší čas násilím ovládá město… Působivý western natočil klasik americké kinematografie, režisér , jenž má na svém uměleckém kontě další výrazné tituly stejného žánru (, , a ), historické velkofilmy a či životopisný snímek . Do hlavních rolí v Šerifské hvězdě obsadil dvě herecké hvězdy: lovce Morgana ztvárnil , šerifa Bena Owense hraje .

Co se nepromíjí (The Unforgiven) 1960

Je to divoký kraj, teprve nedávno skončily boje s indiány a jsou ještě v živé paměti. Vedle sebe tu žijí rodiny Zacharyových a Rowlinsových, které by vřelé sousedské vztahy chtěly přeměnit v příbuzenské. Ale tehdy začne kraj objíždět záhadný stařec opásaný šavlí, který prohlašuje, že Rachel Zacharyová (Audrey Hepburnová) je indiánka. Dokonce sami Kiowové přijíždějí k Zacharyům a žádají Ráchelina staršího bratra Bena (Burt Lancaster), který je hlavou rodiny, aby jim dívku vydal. Ben odmítá. Avšak to, co se zdálo být jen zlou fámou, a o čem neměli ponětí ani Ráchel ani její bratři, o čem věděla pouze jejich matka, se ukáže být skutečností. Zacharyovi se s tím musí vyrovnat. Zároveň ale musí čelit hněvu a opovržení sousedů a nájezdu Kiowů, kteří jsou odhodláni Rachel získat.

Psanci (The Long Riders) 1980

Šedesátá léta 19. století. Jižanský stát Missouri terorizuje banda pistolníků v dlouhých pláštích jižanských vojáků a maskovaných šátky. Jejich hlavní kořistí jsou peníze z bank a vlaků. Po každé akci sice v jejich stopách vyráží oddíl stíhačů, ale stopa se brzo ztrácí a bandité opět unikají. Zatím nikdo netuší, že zlo je jim neuvěřitelně blízko. Zoufalý guvernér státu najímá k pátrání po bandě Pinkertonovu detektivní agenturu. Několik agentů je při pátrání zabito, ale stopy začínají stále častěji ukazovat na malou farmu paní Jamesové. Smrtící smyčka se začíná stahovat a už prozrazený Jamesův gang musí loupit jinde. Ale občané měst jsou již ostražití a připravení k boji. Banda si jako další cíl vybírá banku ve městě Northfield, které se zdá poměrně bezpečné. Jenže opak je pravdou a Jamesovi chlapi se dostávají do prudké přestřelky, ve které umírá několik členů a ostatní jsou vážně zraněni. Jesse se rozhoduje spolu se svým bratrem Frankem skupinu opustit, aby znesnadnili pronásledování. Všichni ale podvědomě cítí, že dny snad nejslavnějšího, zápaďáckého lupičského gangu jsou pomalu sečteny.

Toreador zkázy (Bullfighter) 2000

Akční fantasy western je doslova prošpikován zvučnými hereckými jmény, mezi kterými nechybí na Oscara nominovaný WILLEM DAFOE, hvězda z filmu Nevěrná OLIVIER MARTINEZ nebo legenda televizních seriálů MICHELLE FORBES. V tomto moderním westernu je potulný kovboj Jacques (Martinez) nečekaně konfrontován se smrtí. Poté co je nalezena mrtvá dcera jednoho z místních bossů, padne obvinění právě na něj, na nevinného mladíka. Jacques se vydává na útěk, ale v patách je mu hned několik nájemných vrahů. Osamělý kovboj bude muset uprostřed pouště bojovat nejen s těžkým terénem a cynickými zabijáky, ale také se svými vlastními démony. A právě na tomto osobním souboji bude nejvíc záležet. To rozhodne, jestli se Jacques dožije nového východu slunce.

Gunless (Gunless) 2010

Klidná a mírumilovná komunita ležící v Kanadském Domíniu je rozrušena příjezdem zraněného a zapáchajícího amerického kovboje, známého jako Montana Kid, který je hledán pro údajnou vraždu sedmi mužů. Později se vesnice dozvídá, že jeho pravé jméno zní Sean Rafferty a že nezabil sedm můžu, ale rovnou jedenáct. Situace se zhorší poté, co Sean nastoupí do místní milice. Hledán armádním lovcem odměn, který je již na jeho stopě, vyzývá místního neozbrojeného kováře, Jacka Smithe, na souboj ve stylu Divokého západu.

Vzdálená země (The Far Country) 1954

V tomto příběhu zasazeném do doby zlaté horečky v oblasti Yukonu, chtějí dva dobrodruzi, James Stewart a Walter Brennan, přijít rychle k penězům, a tak prodají stádo dobytka za výhodnou cenu. Brzy se ale dostanou do konfliktu s místním samozvaným soudcem, Johnem McIntirem, a jeho partou nohsledů. Brennanova vražda donutí Stewarta ukončit vlnu nekontrolovatelného bezpráví v dramatickém souboji pistolí.

Obchodník s deštěm (The Rainmaker) 1956

Je to podvodník a lhář, to musí být jasné každému soudnému člověku. A Líza Curryová rozhodně soudná je. Nikdo přece nedokáže přivolat déšť. Nikdo nedokáže zařídit, aby se ničivé tornádo vyhnulo právě našemu městu. A zvlášť ne za pomoci tak směšných a primitivních prostředků, jaké ten blázen lidem prodává – a jaké si ti ještě větší blázni od něj kupují. Jenomže on neprodává jen ty svoje legrační tyčky. On prodává naději. Naději, že se nebe konečně zatáhne mraky a na vyprahlou, rozpukanou půdu se snese déšť, který lidé, pole i dobytek tak zoufale potřebují. Věří mu, protože Starbuck je nejen podvodník a lhář, ale i fantasta a snílek. Snílek, který dokáže lidi přesvědčit o své pravdě, který dokáže vidět krásu tam, kde ji jiní nevidí…