Filmy žánru: Psychologický

Nádherný listopad (Překrásný listopad) 1968

Pokrytecká morálka a erotické dusno pod žhavým sicilským sluncem… Zámožná sicilská rodina tráví většinu času ve svém venkovském sídle, kde se rozehrává i žhavé drama podle románu Ercola Pattiho. Po smrti otce nemůže sedmnáctiletý Nino vystát nového matčina milence a upne své city na krásnou tetu Cettinu . Cettina, černá ovce rodiny, však svým provokativním chováním posouvá Ninovu náklonnost směrem, který se pro tetičku a synovce příliš nehodí…

Handlíři (Handlíři) 1963

JZD Hořičky je jedno z nejlepších družstev na okrese. Jeho předseda, který si umí poradit a získat peníze všude, kde se dá, je podporován okresním tajemníkem – i na úkor ostatních. Družstevníci odmítnou vysoké státní vyznamenání jako nezasloužené… Málo přesvědčivý pokus o kritický film ze současnosti.

Le Patient (The Lost Patient) 2022

Horúčka (Horúčka) 1975

Tendenční a primitivní pamflet, těžkopádně natočený podle požadavků normalizační ideologie, se odehrává na sklonku 60. let a líčí zákeřné rejdy protisocialistických sil v jedné tiskárně. Proti poctivým komunistům tu vystupují bezcharakterní ničemníci myslící jen na vlastní prospěch a ochotní kvůli zisku třeba vydávat i škodlivý comics. Mladý hrdina se v této horečnaté atmosféře musí správně zorientovat, aby pochopil, které straně má uvěřit a která je dobrá.

Do posledného dychu (Do posledného dychu) 1976

Mýtus protifašistického odboje na Slovensku patřil mezi důležité témata normalizační kinematografie, zpracovaná samozřejmě se zdůrazněním vedoucí úlohy komunistů. Tento primitivně ilustrativní snímek líčí heroické nadšení, které projevují členové odbojové skupiny, hrdinně a s neustálým nasazením života bojující proti proradné policii slovenského štátu a nakonec i proti německému gestapu.

Noční host (The Night Guest) 1961

Jednoho dubnového večera roku 1961 zastaví u motelu na benešovské silnici mercedes západoněmeckého podnikatele Hupperta. Sebevědomý obchodník, který kdesi po cestě sbalil naivní studentku Janu, si před hosty zdejšího bufetu nebere servítky a okatě dává najevo svou nadřazenost. Netuší, že svým arogantním chováním probouzí v jednom z přítomných lidí nesnesitelné vzpomínky. Vedoucí motelu Kalous totiž strávil část svého mládí v koncentračním táboře. Jedním z jeho trýznitelů byl právě takový člověk, jako Huppert…

Lavina (The Avalanche) 1946

Manželství doktora Heran a jeho ženy Oldy bylo nešťastné. Olga si brala Herana z lásky, opustila pro něho divadlo i své dřívější přátele, ale chtěla za to neomezenou lásku, kterou jí její muž, jdoucí tvrdě a vypočítavě za kariérou, nemohl dát. Pokoušela se dlouho o nějaké vyrovnání, ale když viděla, že její námaha je marná, opustila svého muže, aby hledala znovu cíl života u divadla. Odstěhovala se do pensionu Astra, kde bydlila již za svobodna a hned první večer pozvala svého dávného přítele Bendu, který byl do ní před jejím manželstvím zamilován, aby se s ním poradila, co dál… Film začal vznikat ještě na sklonku okupace v Nationalfilmu.

Útěky domů (Útěky domů) 1980

Trojici hlavních postav tvoří letecký mechanik Michal, módní návrhářka Marie a desetiletý Honzík, kteří tvoří zdánlivě šťastnou, spořádanou a dobře si žijící rodinu. Michal chodí se synem pouštět letecké modely, zatímco matka pracuje na svých návrzích a víkendy tráví společně na chalupě u rybníka. Do poklidného vztahu se však začnou vkrádat první okamžiky neklidu, vyvolávané zejména pracovním vytížením ctižádostivé Marie. Právě připravuje kostýmy pro hru režiséra Jílka. Je to její první práce pro divadlo a protože se chce v tomhle oboru prosadit, je pro ni výsledek důležitý. Těžce nese, že její návrhy nebyly přijaty s nadšením, a pomalu se začíná dostávat do časové tísně. Situace se neustále zhoršuje a vyvrcholí hádkou přepracované ženy s manželem, při které vyjde najevo, že Honzík je adoptovaný. Ani jeden z manželů netuší, že chlapec nespí a celou hádku slyší a rozhodne se místo školy hledat svou pravou matku. U rodičů rostou obavy a podezření, že Honzík něco z jejich hádky zaslechl, tomu se daří úspěšně tajit své cesty po dětských domovech. Michal unavený věčnými hádkami a napětím stráví noc s kolegyní Danou, Marie z poznámky třídního učitele o cestách do Brodu pochopí, že Honzík všechno ví. Rodina se ocitá v krizi…

Kruh (The Circle) 1959

Drama rodiny rozvrácené manželskou nevěrou.Už v padesátých letech minulého století ukazovaly rozvodové statistiky, že mnoho lidí nedokáže v manželském svazku setrvat. Převážnou většinu rozpadlých manželství měly na svědomí mladé páry, avšak žádnou vzácností nebyly ani rozvraty po mnohaletém klidném soužití. Právě takový případ zachycuje psychologické drama režiséra (, ). Starší muž, otec tří dětí, z nichž dvě se už osamostatňují, naváže milostný vztah s kolegyní. Jeho žena o tom ví, avšak kvůli dětem zapře i vlastní hrdost a dlouho se neodváží nic podniknout. Krize je však neodvratná: děti samy otcovu nevěru odhalí. Z kruhu předstírání je třeba vystoupit… Méně známý film byl ve své době pokusem vytvořit nekonvenčně pojaté dílo, které by se vyjádřilo k současné problematice. Jedno z dětí hlavních představitelů ztvárnil mladý .

Útěk ze stínu (Útěk ze stínu) 1958

Vzorové psychologické drama líčí, s jakými obtížemi se rodí nové socialistické smýšlení. Režisér Jiří Sequens varuje před neuváženými sňatky do rodin poražené buržoazie, protože někdejší honorace odmítá přijmout člověka z jiné společenské vrstvy. Přesvědčí se o tom i hrdinové tohoto filmu. Bývalý majitel lékárny se totiž nechce smířit s tím, že jeho dcera si vzala pouhého technického kreslíře. Otcovy nenávistné intriky ovšem zaviní, že citlivá žena se pokusí o sebevraždu. Žlučovitého starce ztělesnil František Smolík, jenž dokázal polidštit i výsostně zápornou postavu.