Filmy žánru: Psychologický

Každý týždeň sedem dní (Každý týždeň sedem dní) 1964

I vysokoškoláci žijí své obyčejné dny, věnují se studiu i zálibám, ale současně na ně doléhá zjitřený pocit nukleárního ohrožení.

Neúplné zatmění (Incomplete Eclipse) 1982

Marta Rezková je čtrnáctiletá dívka, které se znenadání začal zhoršovat zrak a stává se téměř slepou. Její stav nezlepší ani operace a poté, co vyslechne rozhovor mezi doktorem a její matkou, zjistí, že její nemoc má s největší pravděpodobností trvalé následky. Ona je pak poslána do speciální internátní základní školy pro děti s poruchami zraku, kde se učí díky rozvíjení ostatních smyslů být alespoň částečně samostatná a fungovat ve společnosti. Dívka však kromě zraku ztratila i naději na lepší budoucnost a upadá do čím dál větší letargie a deprese a připadá si víc a víc osamělá. Nijak jí nepomáhá ani místní zdravotní sestra , která je značně necitlivá a hrubá a nesnaží se pochopit její pocity. Dojde to až tak daleko, že Marta začne uvažovat i o sebevraždě. Do školy však přichází svérázný doktor psychologie Moš , který v ní spatří cosi výjimečného…

Mŕtvi učia živých (Mŕtvi učia živých) 1983

Inženýr Emil Oršula je schopným vedoucím, který moc dobře ví, jaké kroky učinit, aby vytvořil efektivní podnik. Již zvelebil několik autoservisů a dostává se do čela dalšího. Nade vše si pak cení poctivé práce. Podle něj ji ale člověk skutečně vykoná jen tehdy, pokud za ni dostane zaplaceno víc, než je běžné. On sám pak uznává úplatky jako něco zcela přirozeného. Vedle toho se do svého nového působiště dostává nový a nadějný chirurg Daniel Turčan , který na druhou stranu zcela odmítá brát od svých pacientů peníze. Náhoda svede oba muže dohromady a doktor se stane zákazníkem v Oršulově autoservisu a ten zase pacientem doktora Turčana. Nastává mezi nimi vyhrocený názorový střet, kdy jeden bere svůj nejlepší výkon jako samozřejmost, druhý je však přesvědčen, že se za příplatek“ dá vždy udělat víc… Film režiséra natočený podle rozhlasové hry se vyjadřuje k nadčasovému problému úplatkářství ve spojitosti s falešnou lidskou morálkou. Název pak vychází z latinského citátu mortui vivos docent, tedy mrtví živé učí“, který se používá v patologické praxi. Zde je ale použit v širším smyslu, a to že nás smrt může poučit nejenom v oblasti medicíny, ale mimo jiné i v morálních otázkách.

Hra bez lásky (Hra bez lásky) 1980

Autor Štefan Králik situoval hru do roku 1940. Je to bolestný, až nemilosrdný pohľad na čerstvo zažitú skúsenosť Slovenského štátu, na formu spoluvlády cirkvy a svetskej moci, ktorá plodila pokrivené sociálne a etické normy.

Pevnost na Rýně (Pevnost na Rýně) 1962

V německém zajateckém táboře se za druhé světové války odehrává příběh západních generálů, ubytovaných v relativním pohodlí, zatímco obyčejní vojáci živoří v mrazu a nepohodě. Vysocí důstojníci dbají jen své pochybné cti, na osudech podřízených jim nezáleží – však také i hladovku, kterou vyhlásí na protest proti chystané popravě nevinných zajatců, drží čistě formálně a jen s vidinou budoucích zásluh. A imperiální povýšenost je jednou sblíží i s jejich nynějšími vězniteli – takové je poselství této agitační válečné historky, která měla ukazovat prohnilost anglo-americké generality…

Hodina angličtiny (Hodina angličtiny) 1988

V průběhu vyučovací hodiny angličtiny se učitelka dozvídá od své malé žačky věci, které děvčátko v podstatě nechápe, ale zkušené ženě napoví, že rodina Terezky se rozpadla a její matka si právě tento den, kdy zůstala v bytě sama, zvolila k sebevraždě.

Špičák (Dogtooth) 2009

Dysfunkční rodina, odříznutá od okolního světa. Tři děti nemají jinou možnost než se podřídit pravidlům, která jim vnutil jejich otec. Jediná osoba, která je smí navštěvovat, je Christina, která uspokojuje chlapcovy sexuální potřeby… Otec, matka a jejich tři děti žijí v domě na okraji města. Dům je obehnán vysokou zdí, za který děti nikdy nechodily. Procházejí zvláštní formou vzdělávání a baví a nudí se tak, jak to jejich rodiče považují za vhodné, bez sebemenšího vlivu okolního světa. Věří, že letadla, která jim létají nad hlavou, jsou hračky, a že zombie jsou žluté květinky. Jediným cizím návštěvníkem domu je Christina, zaměstnankyně továrny, která pravidelně přijíždí uspokojovat synovy sexuální potřeby. Celá rodina si ji oblíbí, zejména nejstarší dcera. Jednoho dne jí Christina daruje čelenku, jež září v šeru jasnou barvou, a požaduje za ni protislužbu…

Útěk (Fugue) 2018

Alicja si nepamatuje vlastní minulost, ale dokázala si vybudovat nový život s novou identitou. Když ji její původní rodina najde, svůj starý život zpátky nechce až do té doby, než se jí začnou vynořovat střípky vzpomínek. Postupně její nová a původní identita splynou do jedné a na povrch se tak dostává znepokojivé zjištění o ní samotné.

Postavení mimo hru (Postavení mimo hru) 1979

Psychologický příběh mladého špičkového sportovce – hokejisty, ukazující i stinné stránky všestranné péče, které se naši vrcholoví sportovci těší. Na jedné straně stojí mimořádně přísnivé životní podmínky, na druhé však lidská závist, vrtkavost přízně publika, pomluvy, úplatkářství a další nešvary, které mohou negativně zapůsobit na méně pevný charakter…

Finský nůž (Finský nůž) 1965

Dva nudící se mládenci se rádi vytahují, jenže znenadání tragické vyvrcholení jedné rvačky je přiměje, aby se vydali na bezhlavý útěk před zodpovědností… Důraz je položen především na stále zkratovitější chování lidí, kteří se ocitli v mezní situaci.