Filmy žánru: Psychologický

Lebky (The Skulls) 2000

Za posvěcenými zdmi jedné z nejproslulejších prominentních škol – Ivy League – existuje tajná organizace s názvem Lebky. Jen pár vyvolených je vybráno, aby se stali členy organizace, která připravuje budoucí prezidenty a uspějí v ní jen ti nejlepší, nejbohatší – prostě elita. Pro Luka McNamaryho je pozvání, aby se stal členem této prestižní organizace splněným snem. Brzy je však překvapen sílou a bohatstvím klubu. Po několika podivných incidentech a záhadné sebevraždě jeho nejlepšího přítele, začne Luke pátrat po pravdě, kterou ve skutečnosti organizace skrývá. Dochází mu, že se ocitl uprostřed zlověstného a velmi záhadně propojeného společenství.

Bludiště (Bludiště) 1989

Mladá matka Markéta se dvěma dětmi má přes týden moc práce, muž je na cestách a vrací se domů jen na víkend. Právě se stal doma malér s pokaženou pračkou, která zničila celou koupelnu. Markéta dostává anonymy o tom, že je jí muž nevěrný. V bytě se najednou objeví krysa. Neustále se vypínají pojistky, které jsou na chodbě. Dokonce jí jednou v noci volá nějaká žena a tvrdí, že má s jejím mužem poměr. Markéta se rozjede za mužem a havaruje, naštěstí lehce. Ale muž jí nevěří, myslí, že si to všechno vymyslela. Žena se stává čím dál víc psychicky unavená a labilní, až dojde ke krizi… Dramatická psychologická linka mísí prvky hororu s realitou, aby se na závěr vše rozřešilo nečekaným zjištěním!

Dům na samotě (Dům na samotě) 2022

Nová psychologická detektivka z produkce ČT je inspirovaná románovým bestsellerem Michaely Klevisové. V navenek idylické středočeské vesnici se našla mrtvola mladé ženy. Pátrání po perverzním sériovém vrahovi otevírá cestu do temné minulosti. V Praze řádí sériový vrah mladých žen přezdívaný Kadeřník. Jeho úchylný rukopis však nese i nová vražda, která se odehrála poblíž středočeské vesničky Smrčiny. Zkušený pražský kriminalista – inspektor Josef Bergman – se v doprovodu své nové, mladé kolegyně Sylvie Sedlákové vydává do navenek idylického místa. Dvojice pátračů z Prahy postupně odhaluje události, které v osamělém mlýně před lety těsně provázaly životy původních obyvatel Smrčiny s novými usedlíky. Ve Smrčině se totiž život točí kolem místních jezdeckých stájí a dostihových sázek – ale také kolem vydírání, nevěry, ztracené drahocenné brože a dávného zmizení syna místního hostinského Indyho. Dojde k další vraždě a v ohrožení se ocitá i nová majitelka titulního domu na samotě – mladá malířka Nela Keplerová… Inspektora Bergmana ztvárnil osvědčený . Novou kolegyni zkušeného kriminalisty, poručíka Sylvii Sedlákovou, si zahrála . Postavu přísného majitele jezdeckých stájí Soukupa hraje a partu hostinského Indyho Lecha se ujal . Majitelku titulního domu na samotě – zchátralého smrčinského mlýna – hraje . V roli Soukupova vnuka Dominika se objevuje talentovaný . Protagonista populární románové série české spisovatelky Michaely Klevisové, pražský kriminalista Josef Bergman, se poprvé objevil v roce 2008 v románu Kroky vraha. Za svou prvotinu autorka získala Cenu Jiřího Marka pro nejlepší detektivní knihu roku. Stejnou cenu podruhé obdržela roku 2012 právě za románovou předlohu nového televizního filmu – za román Dům na samotě. Cyklus knih s inspektorem Bergmanem má nyní sedm dílů. Sylvie Sedláková i v televizní verzi funguje jako energická protiváha klidného, samotářského kriminalisty Bergmana, který už pošilhává po penzi a na novou kolegyni si jen obtížně zvyká. Společně ovšem vytvoří Bergman a Sedláková dvojici, která se při pátrání dobře doplňuje. Dům na samotě zůstává věrný literární předloze v tom, že klade důraz na atmosféru místa, společenské pozadí příběhu a postupné odhalování vztahů mezi postavami. Kořeny problémů jsou skryty v minulosti a ani jejich rozkrytí a dopadení vraha nedokáže napravit staré křivdy a nastolit ztracenou rovnováhu. V příběhu, který se opírá o atmosféru navenek idylické středočeské vesničky, se kamery ujal osvědčený . Autorem scénáře a režisérem filmu, který vznikl v České televizi v tvůrčí producentské skupině , je zkušený .

Jezdec formule risk (Jezdec formule risk) 1973

Mladého muže, které se dlouho oddával lumpárnám, až se ocitl na scestí, převychová teprve tvrdá práce. Jen díky ní opět získá správné společenské uvědomění…

Závrať (Vertigo) 1962

Sedmnáctiletá Božka žije s otcem Martinem v malém hotýlku v Krušných horách. Jsou zde ubytováni vrtaři geologického průzkumu, kteří v okolních lokalitách hledají cín. Božka obdivuje šoféra Gábu, mladíka, jenž svůj volný čas věnuje záletům – povětšinou za vdanými paničkami – a jenž naivní dívku s pohrdáním přehlíží. Později mu však Božčina hluboká a upřímná náklonnost přestane být lhostejná. Jenže citově okoralý mladík a poprvé zamilovaná dívka k sobě nemohou najít cestu tak snadno… Lyrický snímek o prvním citovém okouzlení mladé dívky je prostředním z volné trilogie, kterou vytvořil Karel Kachyňa ve spolupráci se scenáristou Janem Procházkou (dalšími díly byly filmy Trápení z roku 1961 a Vysoká zeď z roku 1964). Do hlavní role obsadil režisér tehdejší studentku DAMU Evu Šolcovou, ostatní role svěřil méně známým hercům z oblastních divadel.

Stín létajícího ptáčka (Stín létajícího ptáčka) 1977

I psychologické drama se umí umět napsat a natočit, nepomůže jen vyhrocená situace, jakou je rodinu ztráta jediného syna – zabil se při havárii na motorce. Jeho rodiče však vůbec neznají dívku, která přežila, nyní ošetřována v místní nemocnici. Zejména čestný a zásadový otec, představený jako vzorný pracovník a odpovědný funkcionář, se nedokáže smířit s její povrchností a ledabylostí, s pochybnými životními hodnotami… Výsledkem je těžkopádné ponaučení, které přesvědčuje, že jedině komunistická morálka dokáže spasit člověka.

Komár (Mosquito State) 2020

Píše se rok 2007. Osamělý analytik z Wall Street si všimne hrozivých výkyvů na trhu a jeho luxusní byt začne vykazovat stejně znepokojivý vzorec.

Každý týždeň sedem dní (Každý týždeň sedem dní) 1964

I vysokoškoláci žijí své obyčejné dny, věnují se studiu i zálibám, ale současně na ně doléhá zjitřený pocit nukleárního ohrožení.

Neúplné zatmění (Incomplete Eclipse) 1982

Marta Rezková je čtrnáctiletá dívka, které se znenadání začal zhoršovat zrak a stává se téměř slepou. Její stav nezlepší ani operace a poté, co vyslechne rozhovor mezi doktorem a její matkou, zjistí, že její nemoc má s největší pravděpodobností trvalé následky. Ona je pak poslána do speciální internátní základní školy pro děti s poruchami zraku, kde se učí díky rozvíjení ostatních smyslů být alespoň částečně samostatná a fungovat ve společnosti. Dívka však kromě zraku ztratila i naději na lepší budoucnost a upadá do čím dál větší letargie a deprese a připadá si víc a víc osamělá. Nijak jí nepomáhá ani místní zdravotní sestra , která je značně necitlivá a hrubá a nesnaží se pochopit její pocity. Dojde to až tak daleko, že Marta začne uvažovat i o sebevraždě. Do školy však přichází svérázný doktor psychologie Moš , který v ní spatří cosi výjimečného…

Mŕtvi učia živých (Mŕtvi učia živých) 1983

Inženýr Emil Oršula je schopným vedoucím, který moc dobře ví, jaké kroky učinit, aby vytvořil efektivní podnik. Již zvelebil několik autoservisů a dostává se do čela dalšího. Nade vše si pak cení poctivé práce. Podle něj ji ale člověk skutečně vykoná jen tehdy, pokud za ni dostane zaplaceno víc, než je běžné. On sám pak uznává úplatky jako něco zcela přirozeného. Vedle toho se do svého nového působiště dostává nový a nadějný chirurg Daniel Turčan , který na druhou stranu zcela odmítá brát od svých pacientů peníze. Náhoda svede oba muže dohromady a doktor se stane zákazníkem v Oršulově autoservisu a ten zase pacientem doktora Turčana. Nastává mezi nimi vyhrocený názorový střet, kdy jeden bere svůj nejlepší výkon jako samozřejmost, druhý je však přesvědčen, že se za příplatek“ dá vždy udělat víc… Film režiséra natočený podle rozhlasové hry se vyjadřuje k nadčasovému problému úplatkářství ve spojitosti s falešnou lidskou morálkou. Název pak vychází z latinského citátu mortui vivos docent, tedy mrtví živé učí“, který se používá v patologické praxi. Zde je ale použit v širším smyslu, a to že nás smrt může poučit nejenom v oblasti medicíny, ale mimo jiné i v morálních otázkách.