Filmy žánru: Životopisný

Hudba ticha (La musica del silenzio) 2017

Andrea Bocelli. Každý zná jeho hlas, jeho písně, jeho provedení slavných operních árií, jeho celosvětový věhlas. Mnohem méně se však ví o jeho soukromí, o jeho cestě z rodné toskánské vesnice Lajatico až k současnému světovému úspěchu.

Cesta ke slávě (Bound for Glory) 1976

David Carradine podává brilantní výkon v roli Woodyho Guthrieho, toulavého zpěváka, který zpíval o radostech i strastech Ameriky během Velké hospodářské deprese.

Gauguin (Gauguin – Voyage de Tahiti) 2017

Nekompromisní vizionář Paul Gauguin opouští Paříž, rodinu i přátele a v roce 1891 se usazuje na exotickém ostrově Tahiti, aby zde načerpal inspiraci pro své obrazy v divoké a neposkvrněné přírodě. Zdánlivý ráj se ale mění v místo samoty a chudoby, na němž Paul zápolí s podlomeným zdravím, odmítnutím i pochybami. Poznává zde ale takové domorodou krásku Tehuru, která se stává jeho ženou i múzou. Film je výpravnou, přitom ale meditativní sondou do duše vášnivého a problematického génia. Dominuje jí naprosto strhující, intenzivní výkon .

The 15:17 to Paris (The 15:17 to Paris) 2018

V podvečer 21. srpna 2015 svět v němém úžasu sledoval oznámení v médiích o zmařeném teroristickém útoku ve vlaku Thalys #9364 na trase do Paříže – pokusu o teroristický útok zabránili tři odvážní mladí Američané cestující po Evropě. Film sleduje životní příběhy těchto tří přátel, od jejich dětských, přes hledání svého místa v životě, až po sérii málo pravděpodobných událostí vedoucích k útoku.

Michael Collins (Michael Collins) 1996

Píše se rok 1920 a Irsko prožívá dramatické okamžiky přerodu ostrova na svobodnou a nezávislou zemi. Irové jsou hrdým národem, který si nade vše váží klasických mravních hodnot a víry v Boha. Stejně tak ale dokáží téměř vše obětovat pocitu svobody a národní svrchovanosti. Průsečíkem národního charakteru se stává Michael Collins, jemuž se podařilo sjednotit široké masy v celonárodní spontánní hnutí. Zároveň je však i zakladatelem Irské republikánské armády (IRA), který zároveň stál u zrodu jejích teroristických praktik… Režisér Neil Jordan si pro titulní roli vybral Liama Neesona, který postavě Michaela Collinse dokázal vtisknout rozměr nespoutané touhy po svobodě, jakož i věčné dramatické napětí, oscilující mezi individuálními a celospolečenskými zájmy. Jeho osud je ve svém tragickém vyznění až příliš podobný všem ostatním osobnostem, které i za cenu nejvyšší posouvaly vývoj dějin kupředu.Neil Jordan nenatočil historicky popisný film, ale originální vyprávění o zrodu, dospívání a pádu tvůrce revoluce. V nejlepších tradicích realistického historického filmu nabízí životní příběh mýtizované historické osobnosti. Jordanův mimořádně působivý film se však stal ipředmětem diskusí (především v rodném Irsku): obraz doby, který předkládá, totiž někdy režisér posunuje a podřizuje v něm skutečnost uměleckým cílům i emocionalitě současného světového filmového diváka (ze stejného prohřešku je některými obviňován i Svěrákův Kolja). Vynikající herecká sestava, realizační jemnost, neokázalá monumentalita i vnitřní apel na vzájemné pochopení politických rivalů – to jsou hodnoty, kvůli kterým je toto Jordanovo dílo po zásluze oceňováno.

Mladý Karl Marx (Le Jeune Karl Marx) 2017

Životopisný film líčí autorské a intelektuální začátky Karla Marxe a jeho spolupracovníka a přítele Friedricha Engelse.Snímek začíná v roce 1844, kdy Karl Marx žije se svou ženou Jenny v pařížském exilu. Právě zde se setkává s Friedrichem Engelsem, s nímž se spřátelí a postupně spolu začnou také psát teoretické texty. Ty se stanou významnou součástí dalšího uvažování o socialismu, společenských nerovnostech a možnostech revoluce… Režisér snímku je bývalým haitským ministrem kultury. Na svém filmařském kontě má nominaci na Oscara, a to za dokument o afroamerickém spisovateli a aktivistovi Jamesi Baldwinovi. Politické tematice se Peck věnuje ve své tvorbě i nadále. V rozhovorech k filmu Mladý Karl Marx zmiňuje, že si Marxovu osobnost vybral také proto, že právě on přiblížil nástroje, pomocí nichž lze popsat a následně analyzovat některé společenské jevy. Film se zaměřuje především na vztah mezi Marxem a Engelsem a zároveň ukazuje zrod některých textů, na nichž se dvojice podílela.

Hvězdy neumírají v Liverpoolu (Film Stars Don’t Die in Liverpool) 2017

a excelují v romantickém dramatu vycházejícím z reálného vztahu stárnoucí hollywoodské femme fatale a mladého nadějného herce. Jejich z počátku bezstarostný a nekonvenční vztah bude prověřen vnějšími dramatickými okolnostmi a dvojici čeká na společné cestě série velmi nečekaných událostí.

Zachraňte Lincolna (Saving Lincoln) 2013

Skutečný příběh Abrahama Lincolna a jeho osobního strážce, policejního velitele Warda Hilla Lamona. Tento jedinečný film obsahuje scény vytvořené podle skutečných fotografií z občanské války.

Toast (Toast) 2010

Nigel Slater (Freddie Highmore) je docela normální, obyčejný kluk. Baví ho vypomáhat mamince v kuchyni s pečením různých dobrot. Svět se mu zhroutí ve chvíli, kdy maminka zemře a jeho tatínek si vezme hospodyni Joan Potter (Helena Bonham Carter). Jak se Nigelovi podaří přežít pubertu s nevlastní matkou po boku, která má chlapcova otce obmotaného kolem prstu?

Jindřich V. (Henry V) 1989

Druhá filmová verze hry W. Shakespeara (poprvé ji zfilmoval v roce 1944 L. Olivier) je režijním debutem irského shakespearovského herce a dnes již známého režiséra K. Branagha, který se pokusil příběh mladého anglického krále aktualizovat a oprostit ho od tradičního pojetí: jeho králem zmítají pochybnosti a trpí pocitem osamělosti i když se stává vítězem a přebírá francouzský trůn. Vedle dynamických a realistických bitevních scén upoutá ve filmu především K. Branagh ve zpsychologizovaní roli Jindřicha V. Film získal Oscara a kostýmy. Mladý írsky shakespearovský herec vo svojom režisérskom debute aktualizoval známu hru – príbeh mladého anglického kráľa, ktorý sa na radu arcibiskupa z Canterbury rozhodne vymáhať svoje dedičské právo na francúzsku korunu (vládne tam vtedy starý kráľ Karol VI.) a o všetkom sa rozhoduje v boji pri Azincourte. Henrichom V. tu zmietajú pochybnosti ešte pri dobývaní cudzích území a trpí pocitom osamelosti, aj keď už je víťazom a preberá francúzsky trón. Popri trochu zdhavých dialógových scénach zaujmú dynamické a realistické bojové výjavy. Predovšetkým však upúta Kenneth Branagh-herec v zopsychologizovanej úlohe Henricha V., ktorého hrá s racionálnou odhodlanosťou a výbušnou citovosťou. Kuriozitou je, že Branagh sa tu predstavuje ako scenárista, debutujúci režisér a hlavný predstaviteľ- teda navlas rovnako ako Laurence Olivier, ktorý hru v r.1944 s veľkým úspechom sfilmoval ako prvý, ibaže s drazom na divadelnosť predlohy a ponímajúc bojové scény ako veľké maliarske plátna.