Filmy žánru: Válečný

Mai wei (My Way) 2011

Film je inspirován skutečnýmým příběhem. Jun Shik pracuje pro farmu Tatsuova dědečka v době, kdy byla Korea kolonizovaná Japonskem. Má sen zúčastnit se olympijských her v Tokiu jako maratónský běžec. Tatsuo má stejný záměr. Z obou sportovců se stanou rivalové. Náhle však vypukne válka a oba musí narukovat do armády. Tatsuo se stane vůdcem odporu v Junově jednotce a zosnuje spiknutí. To se ale nepodaří. Jun a Tatsuo jsou zajati Sověty. Utečou, ale brzy padnou do rukou Němců a jsou přinuceni se rozdělit. V roce 1944 se znovu setkávají na břehu Normandie.

Růžena (Róża) 2011

Jméno režiséra Wojciecha Smarzowského není českým divákům zcela neznámé. Jeho předcházející celovečerní snímky Svatba (Wesele, 2004) a Zlý dům (Dom zły, 2009) byly uvedeny na řadě festivalů a přehlídek včetně Letní filmové školy. V Polsku se Smarzowského výrazně krutá, místy až drastická poetika, dotýkající se vážných otázek a okořeněná hořkým humorem, těší velkému zájmu diváků. V případě filmu Růžena režisér poprvé nevycházel z vlastního scénáře, ale zfilmoval materiál oceňovaného producenta a scenáristy Michała Szczerbice. Potřeboval jsem si trochu provětrat hlavu a dostat do ní nová témata. Vždy jsem chtěl natočit film o lásce – a tenhle scénář o ní byl. Vše na pozadí poválečného osidlování Mazur v kombinaci s dalšími tématy německého i polského nacionalismu, komentuje svou volbu režisér. Děj filmu se odehrává v období krátce po skončení 2. světové války a je situován do zmíněného kraje Mazur, jenž byl osídlen z velké části Němci. Když byli totiž v roce 1920 jeho obyvatelé ve všelidovém hlasovaní postaveni před volbu, ke které národnosti se přihlásit, vybrali si příslušnost k Německu, které jim tehdy přinášelo větší pocit bezpečí než nově vznikající polský stát. Těsně po válce byli považováni za viníky a po masovém odsunu začínají jejich majetky obsazovat Poláci. Tvůrci do tohoto kontroverzního dějinného období zasadili sugestivně vypjaté melodrama o dvou outsiderech zraněných válkou, mezi kterými se začne rodit milostný vztah. Tadeusz, bývalý příslušník partyzánské Zemské armády, utíká před minulostí do zapadlých končin Mazurských jezer. Celý jeho svět se zhroutil, když mu hitlerovští vojáci na konci Varšavského povstání zabili milovanou ženu. V okolí jezer poznává Růženu, jež je poznamenaná válkou snad ještě víc: znásilnili ji ruští vojáci, kteří ještě stále řádí v kraji. Zároveň je jí – coby Němce – automaticky přisouzena odpovědnost za válečné hrůzy. Setkání této dvojice se ukáže jako jejich životní šance. Budou ji umět využít? Budou schopni prolomit bariéry, které je omezují – a to jak ty vnitřní, psychické, tak ty vnější, společenské? Jak do všeho zasáhne osud? Tento zdánlivě prostý snímek skoupý na dialogy chystá divákovi mnoho překvapení a zvratů a nejednou staví své hrdiny před těžké výzvy. Promlouvá k divákovi s velkou sugestivitou a místy i přesně mířenou agresivitou, která znepokojuje a provokuje, dokonce může budit kontroverze. Pro Smarzowského je těžká i zoufalá doba budování nové skutečnosti zároveň válkou o přežití a nejednou otevřeně odhaluje pravdu o systému, v němž budou muset Poláci následující půl století žít… Velký podíl na vyznění filmu mají představitelé jak hlavních, tak epizodních rolí, zejména excelují oceňovaní herci Marcin Dorocińský a Agata Kuleszová jako Tadeusz a Růžena.

Von Richthofen a Brown (Von Richthofen and Brown) 1971

Manfred von Richthofen, přezdívaný kvůli svému červenému trojplošníku Rudý baron, se zapsal do dějin letectví jako nejúspěšnější pilot 1. světové války. Se svými nejméně 80 sestřely se stal postrachem Britů i Francouzů. Jeho osobnost ale stále zůstává poněkud rozporuplnou – šlo o krutého člověka milujícího boj a zabíjení, nebo o někoho, kdo prostě plnil povinnost“. Ale s výčitkami svědomí? Prý si z každého sestřeleného letadla odnášel kousek do své sbírky. Ale také jednou řekl: Po každé bitvě ve vzduchu se cítím mizerně. Když po boji vystoupím na svém letišti na pevnou zemi, jdu do svého pokoje a nechci nikoho vidět ani s nikým mluvit… Film ale nepojednává pouze o jeho osobě, klade také velký důraz na vývoj letectví a vzdušných bitev během 1. světové války. Nepleťte si tento film se stejnojmenným snímkem z roku 2008, kde Richthofena ztvárnil Matthias Schweighöfer.

Pochoduj nebo zemři (March or Die) 1977

Když doráží major Foster (Gene Hackman) v listopadu roku 1918 se svými muži na jedno pařížské nádraží, z 8000 legionářů, kteří s ním šli do boje, zbývá 200 mužů. Už na nádraží probíhá nábor nových vojáků. Jedním z nich je i Marco Segrain (Terence Hill), zatčený zloděj šperků, kterému se podařilo utéci svým strážcům. Sám Foster je Američanem. Po krvavém nasazení na frontě první světové války je jeho jednotka poslána do Maroka, kde má bránit vykopávky proti nepřátelským beduínským kmenům.

Nejtemnější hodina (Darkest Hour) 2017

v roli jedné z největších osobností 20. století. Winston Churchill na počátku 2. světové války musí učinit zásadní rozhodnutí. Hrozba Německé invaze je bezprostřední a on jako premiér Velké Británie musí v této temné hodině během krátké chvíle semknout národ a změnit průběh světových dějin.

Thank You for Your Service (Thank You for Your Service) 2017

Merillovi záškodníci (Merrill’s Marauders) 1962

První polovina 40. let, Jihovýchodní Asie – Barma. Je válka a území Barmy je pod okupací Japonska. Američané cítí nebezpečí v možnosti spojení Japonců a Němců a proto se rozhodnou získat několik strategicky důležitých míst nazpět. Do náročného terénu vyšlou brigádu čítající 3000 vojáků, jimž velí generál Frank D. Merrill (Chandler). Po několika měsících si tito vojáci vyslouží v tisku přezdívku Merrillovi záškodníci, ale to již přichází fyzické a psychické vyčerpání a cíl je pořád daleko… Scénář napsal a režie filmu se ujal Samuel Fuller (mj. VELKÁ ČERVENÁ JEDNIČKA).

Zhan lang 2 (Wolf Warriors 2) 2017

Španělská občanská válka (10 jours dans la guerre d’Espagne) 2015

Říjen 1938. Španělská občanská válka mezi republikány a nacionalisty zuřila už dva roky, když francouzské noviny Paris Soil a Match vyslaly fotografa Jeana Morala a reportéra Josepha Kessela na frontu, aby přinesli reportáž z bojů. Moral a Kessel vydrželi na bojištích 10 dní. Snažili se dostat do Madridu, který byl v té době v obležení. Jeho obyvatelé strádali hlady, ale nevzdávali se. Snímek Španělská občanská válka zachycuje putování těchto dvou mužů formou televizního deníku. Jejich očima uvidíme poslední dny republikánského Španělska. Moral a Kessel zachytili strádání i hrdinství obyčejných Španělů, bezstarostnost nevinných dětí, syrovou odvahu španělských vojáků a mezinárodních dobrovolníků i hrozivé utrpení válkou rozdělených rodin. Díky Moralovým fotografiím i dobovým archivním záběrům se ponoříme do rozhodujícího okamžiku dějin, kterým pro Španělsko začala dlouhá a temná éra diktatury.

Zhan shen qi ji guang (Zhan shen qi ji guang) 2017

V 16. století japonští piráti napadají a drancují čínské pobřeží a Mingům se je nedaří zastavit. Až když do bojů zasáhne nový generál Čchi , podaří se mu piráty několikrát porazit. Pirátští vůdcové však stále unikají a chystají se zaútočit na několik čínských měst. V jednom z nich žijí i rodiny Čchiho vojáků. To je postaví před těžké rozhodnutí – chránit své rodiny, nebo bránit svou zem a zničit piráty jednou provždy.