Filmy žánru: Psychologický

Extase (Extase) 1932

Na počátku zvukové éry bylo Gustavu Machatému jasné, že se ocitl v bouřlivé kinematografické éře, charakteristické jednak nebývalým podnikatelským rizikem, jednak možnostmi zkoušet nové režijní postupy a techniky, prověřující umělecký potenciál inovovaného média a současně vymezující další směry vývoje filmové formy. Extase je cesta, kterou si zvolil po zkušenostech se dvěma předcházejícími zvukovými filmy, Ze soboty na neděli a Načeradec, král kibiců, u nichž nebyl zcela spokojen s uměleckým a obchodním výsledkem. Ve svých úvahách dospěl k vytvoření filmu, kde by dokázal docílit maximálního sladění všech výrazových prostředků, jejich podřízení harmonické celistvosti díla v duchu uměleckého konceptu Gesamtkunstwerk. S výjimkou závěrečné střihové sekvence, tzv. oslavy práce, se režisérovi podařilo zamýšlené stylové jednoty dosáhnout zásadním omezením dialogů a reálných a stylizovaných ruchů, přičemž nejdůležitějším partnerem vizuální složky se stala hudba. Jejím autorem byl tehdy uznávaný italský komponista Giuseppe Becce. Všechny tyto kroky Machatý činil v souladu se svou představou tzv. internacionálního díla, jež by bylo schopné překonat jazykovou bariéru, kterou si s sebou nesl zvukový film, a dokázalo by se prosadit na zahraničním trhu. Z toho důvodu původně nepočítal s realizací více jazykových verzí, což byl v Československu na počátku 30. let poměrně obvyklý postup u projektů plánovaných k distribuci v cizině, především v německy mluvících zemích a ve Francii. Jiného názoru bylo ale vedení společnosti Slaviafilm. Zatímco v případě německé verze se Machatému podařilo neustoupit ze své koncepce jediného díla se shodným hereckým obsazením, u verze francouzské, financované firmou Gaumont, podlehl naléhání Slaviafilmu a natočil speciální sekvence, v nichž původně obsazeného představitele Adama, Ariberta Moga, nahradil ve Francii známější Pierre Nay a Leopolda Kramera v roli Evina otce André Nox. V případě devatenáctileté Hedy Kieslerové se po Itě Rině v Erotikonu režisérovi opět podařilo objevit herečku mimořádného charismatického zjevu, která na rozdíl od Slovinky dokázala navázat na svou evropskou kariéru úspěšným působením v Hollywoodu, kam byla pod pseudonymem Hedy Lamarr angažována v roce 1937 společností MGM. – Jiří Horníček

Pororoca (Pororoca) 2017

Třicátníci Cristina a Tudor Ionescuovi tvoří se svými dvěma dětmi, pětapůlletou Marií a sedmiletým Iliem, dokonale šťastnou rodinu. On pracuje pro telefonní společnost, ona se živí jako účetní. Bydlí v krásném bytě v jednom rumunském městě a vedou běžný život rodičů s malými dětmi. Jednoho nedělního rána, když vezme Tudor děti na hřiště, Maria zmizí. Jejich životy se rázem obrátí naruby.

Kvočny a Král (Kvočny a Král) 1974

Je až neuvěřitelné, jak se na začátku normalizace okamžitě vytratila jakákoli autenticita, které v předchozím desetiletí dosáhli průbojní debutanti. Výchozí situace v lecčems připomíná Lásky jedné plavovlásky. V jednom severočeském textilním městečku také žije mnohem více dívek než chlapců. Avšak problémy mladých lidí se sebeuplatněním, s realizací představ a očekávání jsou tu nahrazeny osvětovým výkladem o žádoucí socialistické morálce, která i klopýtající jedince přivede na správnou cestu…

Návraty (Návraty) 1972

Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě…

Čas sluhů (Čas sluhů) 1989

Její vášní se stala manipulace s lidmi.Studentka medicíny Dana (Ivana Chýlková) je navzdory svém hezkému zevnějšku zakomplexovanou staropanenskou stydlivkou. Když ji zavrhne zbožňovaný student ekonomie Marek (Miroslav Etzler), rozhodne se Dana dokázat mu, že o ni někdo stojí. Uprosí jeho spolužáka Milana (Karel Roden), aby si ji vzal za ženu. Tím muže přebere své nejlepší kamarádce Lence (Jitka Asterová). Po čase najde Dana v intrikách, pomluvách a manipulaci s lidmi zalíbení. Dokáže zneužít každou slabost a zbabělost, ale i obyčejnou lidskou slušnost. Stane se z ní noblesní domácí panička, která si zakládá na svém postavení a na manželově kariéře v podniku zahraničního obchodu. Neváhá kvůli tomu přemluvit Milana, aby v práci podrazil kolegu a nastoupil na jeho místo…Snímek Čas sluhů byl režijním debutem tehdy osmadvacetileté scenáristky a režisérky Ireny Pavláskové.

Prominenti (American Pets) 2018

Vysoko v kopcích, mezi posledními pozůstatky zlaté éry Hollywoodu, vedou čtyřiadvacetiletý Tod a jeho dvaadvacetiletá sestra Lani šťastný a okouzlující život v rozsáhlém sídle jejich babičky Judy, bývalé filmové hvězdy, nyní odkázané do role moderátorky skomírajícího teleshoppingového pořadu. Todova bezstarostná a samolibá existence však nabere ponurý spád poté, co (patrně) nešťastnou náhodou Judy postřelí a ta na místě zemře. Tod se v zoufalé snaze nepřijít o svůj dekadentní styl života uchýlí k ďábelskému plánu ututlat babiččinu smrt, pokračovat v její show a zachovat si tak přísun peněz.

Possum (Possum) 2018

Září (September) 1987

Mladá fotografka Lane tráví konec léta ve venkovském rodinném domu ve Vermontu. Sem za ní dochází její nápadník, ovdovělý učitel francouzštiny Howard, stejně jako soused Peter, který se pokouší napsat román o otci. Na návštěvu k ní přijíždí blízká přítelkyně Stefanie a Lanina matka, bývalá herečka Diana Frazierová, se svým společníkem penzionovaným fyzikem Lloydem. V průběhu jednoho večera, kdy za okny domu vypukne prudká bouře, vyplývají mezi účastněnými na povrch skryté vztahy, jejich touhy a traumata zasetá někdy v minulosti… Scenárista a režisér Woody Allen se v komorně laděném příběhu, který se poněkud vymyká z jeho tvorby, soustředil na působivé psychologické vykreslení postav a vzdal hold svému vzoru Antonu Pavloviči Čechovovi.

Posel (Posel) 2012

Hlavním hrdinou je třicetiletý Petr (Matěj Hádek) zanícený cyklista, někdejší reprezentant nyní pracující jako poslíček. Svůj život podobně jako povolání messengera vnímá jako přestupní stanici. Přemýšlí, co s životem dál. Je jedním z mladých mužů na barevných moderních kolech, kteří dotvářejí kolorit současných měst. Zpočátku se jeví jako svobodný kluk, nekonformní člověk pohrdající pokřivenou morálkou konzumní společností až do okamžiku tragické nehody, kdy vyjde najevo i jeho temná stránka duše. V tento moment za pomoci přátel se rozhodne svůj neuspořádaný život dát do pořádku. Ale osudu jde těžko uniknout…

322 (322) 1969

Hraný celovečerní debut Dušana Hanáka je jedním z klí­čových titulů československé nové vlny sklonku 60. let. Protagonistou minimalistického, dokumentárně ladě­ného příběhu s experimentálními prvky je kuchař Lauko (Václav Lohniský), který je konfrontován s hrozbou smr­ti. Lékaři mu totiž diagnostikují rakovinu hrdla. V Haná­kově metaforickém jazyce ovšem nemožností mluvit trpí celá společnost…