Filmy žánru: Psychologický

Zasvěcení (Goat) 2016

Devatenáctiletý Brad Land , který se celé léto vzpamatovává z děsivého napadení, je odhodlán nastoupit na univerzitu a dostat svůj život zpátky do normálu. Jeho bratr Brett už si na škole vybudoval své postavení a je také jedním z hlavních členů bratrstva, které Brada vábí svým příslibem ochrany, popularity a celoživotních přátelství. Brad do spolku zoufale touží patřit, ale když do něj rozhodne vstoupit, Brett má proti tomu výhrady a jeho odmítavý postoj by se mohl stát příčinou jejich rozkolu. Když po slavnostní přísaze následuje pekelný týden, iniciační obřad, který má neprověřené chlapce proměnit v muže, začne jít po řadě mučivých a ponižujících událostí opravdu do tuhého. To, co se děje ve jménu bratrstva, prověří oba chlapce i jejich vzájemný vztah zcela brutálním způsobem. Snímek Zasvěcení, natočený na motivy uznávané monografie Brada Landa, nabízí spalující vyobrazení mužskosti, násilí a bratrství.

Milenci v roce jedna (Milenci v roce jedna) 1973

Konec války přinesl těm, kteří se ho dožili, nejen radost, ale také vážná traumata z trýznivých zážitků. Když nadšený filmový amatér, poněkud lehkomyslný mladík Pavel okouzleně natáčí plachou, do sebe uzavřenou dívku Helenu, netuší, že ona má za sebou zkušenost s koncentrákem. Vznikající milostný vztah mezi nimi je proto křehký a snadno zranitelný. Jako zajímavost lze doplnit, že původně měla být dívka židovského původu, ale tato okolnost musela být zamlčena.

Spálené stodoly (Les Granges brûlées) 1973

Nedaleko vesničky ve francouzských horách blízko švýcarských hranic je zavražděna bohatá mladá žena z Paříže. Vyšetřování vede vyšetřující soudce Larcher. Jeho podezření se soustřeďuje kolem samoty nazvané Spálené stodoly, kde žijí dvě generace rodin. Ústřední postavou je padesátiletá Rosa, která má na statku rozhodující slovo. Její autoritu uznává celá vesnice, její děti se jí bojí a manžel se uzavřel před světem i před ní v dílně, kde opravuje hodiny. Larchera Róza přitahuje, ví, že má před sebou nejen tvrdého protivníka, ale především silnou osobnost: Silná, že by mohla krýt poklesky svých děti, ale natolik přímá, že by to nebylo možné. Krizová situace, jakou je podezření z vraždy obnažuje rodinné rozpory a věci nikdy nevyslovené.

Peklo začíná na zemi (Hipnos) 2004

Budete chtít raději zemřít, než se ráno probudit! Mladá lékařka Beatriz nastupuje do prestižní psychiatrické léčebny specializující se na hypnózu. Zanedlouho je jedna pacientka nalezena mrtvá. Beatriz pátrá po příčinách jejího úmrtí. Jeden z těžce postižených pacientů ji začíná našeptávat, že v léčebně nemusí umírat pouze pacienti. Kdo bude další v pořadí, lékař nebo pacient?

Mladý muž a bílá velryba (Mladý muž a bílá velryba) 1978

Viktor (Eduard Cupák) je dokonalým typem pasivity, žije tak, jako by měl vše již za sebou. Břéťa (Ivan Vyskočil) je nabitá sluneční baterie, která do sebe čerpá stále novou energii. A mezi tyto muže vstoupí Edita (Jana Brejchová), která jde tvrdě za svou kariérou… Mladý muž a bílá velryba patří mezi to nejlepší, co spisovatel Vladimír Páral napsal. I divadelní dramatizace této knihy zaznamenala svého času velký úspěch. Nebylo proto divu, že tento nepříliš rozsáhlý, ale myšlenkově bohatý román brzy přilákal i filmaře. Byl to režisér a scenárista Jaromil Jireš, který ve spolupráci s Márií Dufkovou-Rudlovčákovou v roce 1978 napsal scénář, ve kterém geniálně podtrhl páralovský rozpor mezi dvěma životními koncepcemi. Jaromilu Jirešovi se podařilo na plátno přenést všechno nejlepší, co Páralova předloha poskytovala. Navíc režisér dopřál více místa jaksi symbolické, ale přitom naprosto realistické postavě převozníka Gausse (Zdeněk Blažek), a tím ještě více zesílil výsledný dojem. Smysl filmu vyslovil režisér těmito slovy: Někdy lovíte bílou velrybu a ulovíte běličku. Ale důležité je nevzdat se, nepodlehnout malověrnosti. Ta dokáže zničit nejen vás i všechny sebekrásnější záměry. Bez víry a naděje to nejde. A také ne bez trošky humoru…

Pouta (Pouta) 2009

Československo, 1982. Totalitní režim se zdá jako nekonečný a neukončitelný. Antonín, příslušník tajné policie, je vnitřně neklidný, možná až psychopatický násilník, plný neartikulovaného vzteku a zoufalství. Znuděný vším okolo sebe nasměruje své démony ke zdánlivě čistému, spíše ale neuchopitelnému bodu – k mladé ženě Kláře. Není to láska ani jiný druh čisté vášně – pouze spalující touha po iluzi útěku z šedivé klece a nudy. Antonínova nesmyslná snaha získat Kláru pro sebe ho obrací nejen proti tradičním nepřátelům režimu, ale i proti vlastním lidem a systému samotnému. Pokud ale Antonín porušuje pravidla organizace, jíž slouží, není to gesto občanské nebo dokonce politické – je to vzpoura čistě osobní a zběsilá.

Výchovný tábor (Boot Camp) 2007

Psychologický thriller vypráví o skupině problémových puberťáků, které rodiče poslali do nápravného zařízení na Fidži. Tábor však je ve skutečnosti vězením, kde dospívající děti podléhají vymývání mozků a jsou zneužívány svými strážci.Psychologický thriller režiséra Christiana Duguaye vypráví o osudu skupiny teenagerů, s nimiž si rodiče nevědí rady, a proto je pošlou na Fidži do tábora s nápravným programem. Zdi, které by je oddělovaly od okolního světa, nejsou zapotřebí, protože z ostrova uprostřed Pacifiku se nedá utéct, a děti navíc musí stále nosit senzory. Dr. Hail (Peter Stormare), který je vedoucím tábora, i jeho pomocníci mají dokonale propracovaný systém šikany, v němž nechybí brutální násilí, vymývaní mozků ani sexuální zneužívání…

Slon (Elephant) 2003

Slunečný den v areálu americké střední školy. Kamera sleduje pár chlapců i děvčat, kteří se míjejí na trávníku, na hřišti, na nekonečných chodbách školní budovy. Všichni působí uvolněně, sebejistě, možná dospěleji než jejich rodiče. Mají jména – John, Alex, Eric, Carrie -, ale na nikom z nich nespočine kamera tak dlouho, aby kolem něj vyrostl příběh. Nic zdánlivě nenapovídá tomu, jakým hrůzným dramatem vyvrcholí den. Ostatně i ono drama je zachyceno jakoby z odstupu: žádný obraz paniky, žádné výkřiky zděšení, jen záblesk překvapení v očích těch, jež jejich dva spolužáci bez emocí kosí výstřely.Gus Van Sant pojal drama, jež se odehrálo ve škole v Columbine jinak než Michael Moore ve svém oscarovém dokumentu. Víc než sociopolitické souvislosti ho zajímá, co asi se dělo v myslích těch slušných a kultivovaných mládenců, kteří se rozhodli dát světu za vyučenou povražděním nevinných lidí a skoncovat s vlastním životem. Nehledá vysvětlení, je si vědom, že řetěz příčin je složitý. Bajka praví, že každý slepec líčí slona podle části jeho těla, kterou ohmatal.

Paprika (Paprika) 2006

Vstupte do říše fantazie a představ, kde se realita a sny střetávají kaleidoskopickém světě čiré obrazové dokonalosti. Magický příběh se soustřeďuje na převratný přístroj, který vědcům umožňuje vstupovat do lidských snů. Když je přístroj ukraden, neohrožený detektiv a skvělá terapeutka spojují své síly, aby věc získali zpět – dřív než padne do rukou “snových teroristů.” Poutavý animovaný thriller natočil uznávaný režisér Satoshi Kon.

Cizí lidé (Cizí lidé) 1983

Působivý psychologický příběh o lidských vztazích ve složité situaci.V ní se ocitne rodina novináře Fischera, která vyměnila svůj městský pobyt za venkovský kvůli zdraví syna Honzíka. Když při autohavárii zahynou rodiče Honzíkova kamaráda, rodina se ocitne v krizové životní situaci, z níž jen obtížně hledá východisko. Fischer ví, že udělat dobrý skutek by mělo být pro slušného člověka vždy radostí. Ale co když se člověku do dobrého skutku nechce? Rozumem si uvědomuje, že je nutno druhému pomoci, ale zároveň ví, že to nese spoustu nepohodlí, nejistot a rizik. Inscenace režisérky Anny Procházkové je z roku 1983