Filmy žánru: Psychologický

Pytláci (Pytláci) 1981

Emigrantům se v cizině málokdy daří dobře, a proto se často vracívají do vlasti. Aspoň to tvrdí film Pytláci. Jenže dlouhé roky odloučení i odlišné zkušenosti zaviňují odcizení, navrátilci si přestávají rozumět i se svými nejbližšími. Přesně to postihne hlavního hrdinu, jenž nedokáže porozumět změnám, kterými prošla česká vesnice. Ani se synem, ani s manželkou nenalezne společnou řeč. Přestože režisér Hynek Bočan vsadil na expresivní zobrazení, základním problémem příběhu zůstává jeho neživotnost.

Kým sa skončí táto noc (Kým sa skončí táto noc) 1965

V luxusním baru ve Vysokých Tatrách se tak jako každý večer potkávají náhodní hosté. V místě, kde by se měli uvolnit a bavit, vyplouvají útržkovitě a v náznaku na povrch jejich traumata, prohry, sebeklamy, nesplnitelné sny a naivní iluze.

Plyšový medvídek (L’ours en peluche) 1994

Jean Riviere je celosvětově vyhlášený porodník. Na jeho klinice rodí dámy z těch nejbohatších kruhů. Jean má krásnou ženu, dospívající dceru, ale také mnoho vedlejších vztahů, některé na delší dobu, jiné na jedinou noc. Jeho klidný a sobecký život přeruší telefonát, který mu vyhrožuje smrtí. Riviere pátrá po motivu hrozby, až mu neznámý připomene jednu noc, na kterou už dávno zapomněl a která pro něj nic neznamenala. Riviere hledá někoho, kdo by s ním sdílel jeho obavy a podpořil ho, ale… Film je adaptací románu známého spisovatele Georgese Simenona.

Tiché místo (A Quiet Place) 2018

Lee a Evelyn (jeho životní partnerka ) Abbottovi vychovávají tři děti. Všichni jsou zatím naživu. Velmi rychle si totiž osvojili pravidla, která začala platit po Jejich příchodu na Zemi. Kdo jsou ti Oni? Nikdo neví. Ví se jen to, že mají mimořádně vyvinutý sluch a každičký zvuk přiláká jejich pozornost. A jejich pozornost pro lidi znamená jistou smrt, což záhy na vlastní kůži poznají i Abbottovi. Ti dosud jako jedni z mála přežívali i díky tomu, že je jejich nejstarší dcera Regan neslyšící, a tak pro ně byla znalost znakové řeči absolutní nutností i v normálních dobách“. Kromě toho vyvinuli na odlehlé farmě, kde žijí, celou řadu bezpečnostních opatření, jež je mají chránit, počínaje zvukově izolovaným sklepem a konče molitanem obalenými kostkami k Monopolům. Bude to ale k bezpečí stačit? Takový život totiž připomíná tanec v minovém poli a čekání na jednu jedinou, leč osudovou chybu. Evelyn je navíc těhotná a termín porodu se kvapem blíží. A některé životní události se bez křiku jednoduše neobejdou.

Den pro mou lásku (Den pro mou lásku) 1976

Režisér Juraj Herz tentokrát překvapil citově působivým příběhem o manželské dvojici, která se musí vyrovnat s tragickou událostí, které ničivě zasáhla do jejího soužití. Režiséru se podařilo i v časech vypjaté normalizace vyprávění zbavit jakýchkoli politických odkazů, hrdinové si žijí jakoby navzdory době, uzavírajíce se do svého soukromí, do svých radostí i strastí… Všimneme si téměř karnevalového veselí, když i s kamarády podnikají bezmála happeningové akce, smyslem pro nenápadné postižení všední tváře velkoměsta (podíl kameramana Jiřího Macháně na lyrizaci obrazu je nesporný). Režisér nikde nepodlehl svodům melodramatu, příběh líčí střízlivě i emočně vypjaté scény. Film upoutal na svou dobu odvážnou, byť něžně natočenou milostnou scénou.

Dlouhé horké léto (The Long, Hot Summer) 1958

Do povodí slavné řeky Mississippi za horkého léta roku 1957 se můžete vypravit v americkém dramatu o životě jedné farmářské rodiny. Paul Newman je mladý, ctižádostivý muž, který je neprávem pronásledován špatnou pověstí. Usadil se v malém městečku a snaží se začít znova, ale pověst o něm dorazila až sem…

Matka noc (Mother Night) 1996

Stal se obětí nesmyslné války a nyní musí dokázat svoji nevinu. Nick Nolte ve vynikající filmové adaptaci slavného románu Kurta Vonneguta Jr. O knihách Kurta Vonneguta Jr. se říká, že jsou nezfilmovatelné. A je pravda, že na předělávání textů tohoto autora už si vylámala zuby pěkná řádka režisérů. Nikoli však Keith Gordon, kterému i díky skvělému obsazení vzešla z rukou možná nejlepší vonnegutovská adaptace vůbec. Hlavním hrdinou posmutnělého špionážního dramatu s příměsí černé komedie je (Nickem Noltem excelentně ztělesněný) Howard W. Campbell – americký dramatik, který od mládí vyrůstal v Německu a žije v něm i teď, po nástupu nacismu. Popravdě mu, coby zcela apolitickému člověku, který se zajímá především o svoje psaní a o milovanou choť Helgu, příchod Hitlera ani nijak moc nevadí. S hákovými papaláši se schází jen když to vyžaduje společenská etiketa, žije si tichým životem ve svém vlastním světě. Jednoho dne za ním ale přijde agent americké rozvědky Frank Wirtenan (legendární komediální herec John Goodman) a předestře Cambellovi zajímavou nabídku: potřebuje spolehlivého člověka, který by se infiltroval do nacistického propagandistického vysílání pro americké vojáky, vynášel odtamtud interní informace, vkládal naopak coby moderátor do svých slov šifrované vzkazy a v případě nouze byl schopen i menší diverze. Cambell se mu přitom zdá jako ideální kandidát. A spisovatel kupodivu přijímá. Jen svoji novou práci pojímá až příliš přesvědčivě. Patnáct let po válce, kdy už žije v New Yorku, pak jistý bulvární plátek znovu vytahuje jeho příběh na povrch. Jen s tím rozdílem, že už nežije nikdo, kdo by mohl Campbellovi dosvědčit, že nebyl skutečným nacistou a fanatickým přívržencem Třetí říše. Ve vedlejších rolích se objevují Alan Arkin, Sheryl Leeová, mladičká Kirsten Dunstová a na pár vteřin i sám Kurt Vonnegut Jr.

Zločin z lásky (Crime d’amour) 2010

Christine je prototyp veleúspěšné ženy. Je v čele francouzské pobočky velké nadnárodní firmy, je bohatá, krásná, žije v luxusu a není nic, co by si nemohla dopřát. Zároveň je však chladná, tvrdá a nenápadně s lidmi manipuluje. Mladičká Isabelle v ní spatřuje svůj vzor a zprvu Christine ve všem věří. Když si však přivlastní její nápad a pošle jí na služební cestu se svým milencem Philippem, Isabelle pozná, že má před sebou člověka bez skrupulí, který si s ní pohrává, a který ji nikdy nenechá vedle sebe vyniknout.Když Isabelle stráví s Philippem noc Christine zaútočí a poníží ji před všemi spolupracovníky. Začíná boj nejen o místo na slunci, ale i o život. Známý francouzský režisér Alain Corneau, jeho tvorbu si v České televizi připomene filmy Volba zbraní a Policejní kolt vzor 357, obsadil do jedné z hlavních rolí světovou hvězdu Kristin Scott Thomasovou.

Kočár do Vídně (Kočár do Vídně) 1966

Komorní psychologické drama osvědčené autorské dvojice je křehkou studií o přerodu strachu až do nenávisti. Na pomstu připravená Krista (jedna ze životních úloh I. Janžurové), kterou dva němečtí vojáci na sklonku války přinutí, aby je svým vozem dovezla k rakouské hranici, den poté, co Němci oběsili jejího muže, nakonec nedokáže nepřítele zabít a zoufalou útěchu najde v objetí vyděšeného mladičkého vojáka (nesnesitelně dlouho živené napětí explodovalo do nečekaně lidského, milostného sblížení). Film kromě nevšedního tématu zaujme originální poetikou: napjatá, tiše hrozící atmosféra opuštěného lesa koresponduje s pocity protagonistů, mlčenlivost jako nemožnost dorozumění, skrývaná nenávist a zloba jsou zřetelné v zámlkách, detailech, gestech, výrazu tváří. Působivé je i vizuální ztvárnění a hudba varhanních skladeb. Film relativizuje zdánlivě jasný pojem spravedlnosti, zamýšlí se nad tragédií znecitlivěného automatického konání, hrdinové připomínají nevinné oběti nezastavitelného válečného běsnění. Strhující memento proti fanatickému aktu pomsty, proti zlobě a nenávisti, přináší katarzi z tragického pocitu. Dílo bylo dlouhý čas zakázané a označené za hanebný ideový paskvil.

Záhadné paničky (Sechzehneichen) 2012

Laura a Nils se chtějí odstěhovat z velkoměsta na předměstí se svou malou dcerkou Fanny, daleko od znečištěného vzduchu. Jenže místo, které si vybrali je bránou do komunity s názvem Šestnáct dubů. Stráž u brány kontroluje nové příchozí a nikdo se nedostane dovnitř bez povolení. Jak se zdá, je to bezpečné a zdravé prostředí pro malou Fanny. Ale na uvítacím večírku se sousedy začne mít Laura podezření, že je zde něco divného. Všechny ženy jsou úžasně krásné a s věčně dobrou náladou, kterou jim udržují tabletky od místního lékaře. Všichni muži se dobře baví- a když Nils na doporučení zapne pozdě v noci  televizi, vidí ve filmu pro dospělé hrát někoho, kdo vypadá hodně podobně jako jejich sousedka Marlene…