Filmy žánru: Psychologický

Slon (Elephant) 2003

Slunečný den v areálu americké střední školy. Kamera sleduje pár chlapců i děvčat, kteří se míjejí na trávníku, na hřišti, na nekonečných chodbách školní budovy. Všichni působí uvolněně, sebejistě, možná dospěleji než jejich rodiče. Mají jména – John, Alex, Eric, Carrie -, ale na nikom z nich nespočine kamera tak dlouho, aby kolem něj vyrostl příběh. Nic zdánlivě nenapovídá tomu, jakým hrůzným dramatem vyvrcholí den. Ostatně i ono drama je zachyceno jakoby z odstupu: žádný obraz paniky, žádné výkřiky zděšení, jen záblesk překvapení v očích těch, jež jejich dva spolužáci bez emocí kosí výstřely.Gus Van Sant pojal drama, jež se odehrálo ve škole v Columbine jinak než Michael Moore ve svém oscarovém dokumentu. Víc než sociopolitické souvislosti ho zajímá, co asi se dělo v myslích těch slušných a kultivovaných mládenců, kteří se rozhodli dát světu za vyučenou povražděním nevinných lidí a skoncovat s vlastním životem. Nehledá vysvětlení, je si vědom, že řetěz příčin je složitý. Bajka praví, že každý slepec líčí slona podle části jeho těla, kterou ohmatal.

Paprika (Paprika) 2006

Vstupte do říše fantazie a představ, kde se realita a sny střetávají kaleidoskopickém světě čiré obrazové dokonalosti. Magický příběh se soustřeďuje na převratný přístroj, který vědcům umožňuje vstupovat do lidských snů. Když je přístroj ukraden, neohrožený detektiv a skvělá terapeutka spojují své síly, aby věc získali zpět – dřív než padne do rukou “snových teroristů.” Poutavý animovaný thriller natočil uznávaný režisér Satoshi Kon.

Cizí lidé (Cizí lidé) 1983

Působivý psychologický příběh o lidských vztazích ve složité situaci.V ní se ocitne rodina novináře Fischera, která vyměnila svůj městský pobyt za venkovský kvůli zdraví syna Honzíka. Když při autohavárii zahynou rodiče Honzíkova kamaráda, rodina se ocitne v krizové životní situaci, z níž jen obtížně hledá východisko. Fischer ví, že udělat dobrý skutek by mělo být pro slušného člověka vždy radostí. Ale co když se člověku do dobrého skutku nechce? Rozumem si uvědomuje, že je nutno druhému pomoci, ale zároveň ví, že to nese spoustu nepohodlí, nejistot a rizik. Inscenace režisérky Anny Procházkové je z roku 1983

Znamení Raka (Sign of the Cancer) 1966

V dosti bizarním prostředí jedné nemocnice se odehrává kriminální zápletka – dojde tam k vraždě. Jedna z lékařek odhalí skutečný důvod zločinu, zjistí i jeho pachatele. Avšak film více než o vyšetřování vypovídá o lidech, kteří v nemocnici žijí, zvolené prostředí zaplnil figurami dosti svéráznými až bizarními… Režisér Juraj Herz se pokusil experimentovat i se zvukovou stránkou – i známé tváře předaboval jinými hlasy.

Pravidla lži (Rules of Lies) 2006

Psychologické drama z prostředí terapeutické komunity, kde se jedenáct lidí pokouší odpoutat od své minulosti. Motto jejich snažení by se dalo shrnout do asi nesplnitelného přání – ať najdu sílu změnit, co změnit můžu, a vyrovnat se s tím, co měnit nemůžu a ať dokážu tyhle dvě věci od sebe rozeznat. Většina lidí tady by na svou minulost ráda zapomněla. Je jim okolo třiceti a v jejich životopisech najdete všechny hříchy světa. Lhali, kradli, podváděli, mysleli jen na sebe a jeden z nich i zabil. Zatím se neví kdo, ale pravda vyjde najevo. Pokud je pravdou to, co lidé nazývají vzpomínkami? Není to příběh o trestancích. Každý z nich je tady dobrovolně a může kdykoli odejít. Z vlastní vůle zde stráví rok života. Odkázáni jeden na druhého hledají své lepší já. Východiskem pro lepší budoucnost je pravdivě pojmenovat vlastní minulost. Ale může člověk vůbec nelhat, aby přežil mezi ostatními lidmi? Atraktivně obsazeny film Roberta Sedláčka, je režisérovým celovečerním debutem.

Polednice (The Noonday Witch) 2016

Eliška s malou dcerkou se po mnoha letech vrací do rodné vesnice svého muže, aby se zde pokusila o nový začátek. Kromě vlídného přijetí sousedů ji tu však čeká i setkání s místní podivínkou, ženou, která ve své pomatené mysli vleče tíhu vlastního dávného neštěstí. Kolem Elišky, vystavené traumatům z osamělosti a postupně vysilované boji s nekonečnými úředními stereotypy, se postupně začínají spřádat sítě prokletí. Podaří se Elišce zachránit sebe i dceru před mysteriózním zlem dřív, než ji zcela ovládne stín Polednice a nebo vlastní šílenství?

Kanárek (Canary) 1999

Viktor Tauš se rozhodl vyrovnat se svou dvouletou narkomanii tím, že natočí film o své cestě tam a zpátky. Kanárek je o různých podobách drog – americkém filmu, rockové muzice a heroinu. Společně s hrdinou prožíváme bohémský život mladých filmařů, šokující erotické zkušenosti a první drastické pokusy s drogou. Od původního frajerského experimentu s ním pak procházíme peklem a očistcem. K návratu zpátky může pomoci dobrý kamarád, ale také vůle začít znovu od začátku, odpustit těm, kteří se (snad) na něm provinili, uvědomit si, že hlavní vinu na všem nesu já…

Já, Olga Hepnarová (I, Olga Hepnarova) 2016

Film Já, Olga Hepnarová je příběhem mladé ženy, která v roce 1973 nasedla do nákladního auta a v centru Prahy zabila 8 lidí. Svůj čin považovala za akt pomsty společnosti, která jí podle ní celý život ubližovala, a v roce 1975 byla jako poslední žena na území Československa popravena. Snímek je existenciálním dramatem Olgy Hepnarové, je příběhem osamělého člověka vymezujícího se proti většinové společnosti, příběhem, který vyústí v tragédii a nemá vítěze ani poraženého. Film nabízí pohled na traumatický život i čin hlavní hrdinky z určitého odstupu tak, aby se emotivně na stranu Olgy Hepnarové neklonil. Film je současně i dramatem lidí z okolí Olgy Hepnarové a snaží se najít příčiny jejího strašného agresivního aktu.

Já, Olga Hepnarová (I, Olga Hepnarova) 2016

Film Já, Olga Hepnarová je příběhem mladé ženy, která v roce 1973 nasedla do nákladního auta a v centru Prahy zabila 8 lidí. Svůj čin považovala za akt pomsty společnosti, která jí podle ní celý život ubližovala, a v roce 1975 byla jako poslední žena na území Československa popravena. Snímek je existenciálním dramatem Olgy Hepnarové, je příběhem osamělého člověka vymezujícího se proti většinové společnosti, příběhem, který vyústí v tragédii a nemá vítěze ani poraženého. Film nabízí pohled na traumatický život i čin hlavní hrdinky z určitého odstupu tak, aby se emotivně na stranu Olgy Hepnarové neklonil. Film je současně i dramatem lidí z okolí Olgy Hepnarové a snaží se najít příčiny jejího strašného agresivního aktu.

Skutečný život v Belle Reve (Passion Fish) 1992

May-Alice byla úspěšná televizní hvězda, ovšem po tragické nehodě zůstala upoutána na vozík. Vrací se do svého rodného domu v Luisianě, který před mnoha lety opustila. Aby překonala svou úzkost, začne pít a svůj hněv a zoufalství si vybíjí na ošetřovatelce, která ji pomáhá. Ovšem i zdravotní sestry jsou pouze lidé a May-Alicina nesnesitelnost je nad jejich síly, a tak odcházejí a přicházejí nové. Chantelle je poslední ošetřovatelkou, kterou Mary-Alice najala. Chantelle potřebuje nutně peníze a tak je odhodlána s protivnou a nešťastnou celebritou vyjít stůj co stůj…