Filmy žánru: Psychologický

Muž z neznáma (Muž z neznáma) 1939

Záhadný muž trpící ztrátou paměti je identifikován jako anglický milionář a podnikatel. Jeho snahy o prosazení sociálních výhod zaměstnanců spojených koncernů ztroskotají, když se náhle objeví skutečný továrník Craigs. Neznámý tajemně zmizí. Nevěrohodný a poněkud zmatený symbolický příběh byl realizován v efektních a nákladných ateliérových stavbách. Nábytek dodala firma UP závody Brno. Film byl uveden na VIII. MFF v Benátkách v roce 1940.

Klec (Klec) 2019

Kdysi byla manželkou významného muže, žila v krásném domě na Hradčanech a přátelila se se slavnou automobilovou závodnicí Eliškou Junkovou. Dnes ale žije kdesi na periferii Prahy v přízemním bytě s výhledem do dvora a na ulici, sama a opuštěná prakticky všemi. Manžel zemřel už kdysi dávno a náplní jejího života tak zůstávají jen pravidelná setkání s pošťačkou , která jí nosí důchod a její oblíbené motoristické časopisy, a také pravidelná výpomoc na faře a v místním kostele. Pro otce Jana občas uvaří a něco upeče, s ochotou sobě vlastní mu i pere a žehlí. Jedna z posledních jistot jejího života se ale zhroutí nečekaně rychle – otec Jan je přeložen kamsi do Hradce Králové a místo něj přichází mladý pan farář , který je zvyklý všechno si dělat sám. Právě v tu chvíli vstupuje do života Květy Galové usměvavý mladík s tmavými brýlemi na očích a květinou v ruce. Říká, že pochází ze Zučic, že se jmenuje Jeník Sekora a že je jejím prapravnukem přes koleno. Květa Galová zažívá po dlouhé době opravdu příjemné odpoledne. Debata o společných známých i mladíkova pozornost a gentlemanství jí na chvíli rozjasní život. Jenže potom paní Galová pozná, že tu něco nehraje. Jenže co a proč? Začíná hra kočky s myší, u níž si nemůžete být jistí, kdo je vlastně kočka a kdo myš.

High Life (High Life) 2018

Monte a jeho malá dcera Willow žijí společně v naprosté izolaci na palubě kosmické lodi hluboko ve vesmíru. Monte, pro kterého byla přísná sebekázeň obranným štítem proti touze, se stal otcem proti své vůli. On i žena, která dítě porodila, byli členové posádky vězňů – odsouzenců k smrti. Pokusní králíci poslaní na misi s cílem najít alternativní zdroje energie. Mise se účastní také lékařka , která zkoumá lidskou sexualitu v extrémních podmínkách a s vězni má své vlastní záměry. Otec a dcera se společně přibližují cíli – černé díře, kde čas a prostor přestávají existovat. Filozofická sci-fi režisérky o hledání podstaty lidskosti ve vesmírných kulisách.

Křehké vztahy (Křehké vztahy) 1979

Tadeáš Falk má za sebou pestrou minulost a bouřlivé mládí. Jeho bouřlivácká povaha ho dokonce přivedla na nějakou dobu do vězení. Po zlých zkušenostech se Tadeáš rozhodne usadit se a pracuje jako řidič v masokombinátu. Zamiluje se do svobodné matky Báry, která má dceru Berušku. Jejich rodinný život však není bez komplikací… Juraj Herz vytvořit portrét rozporného, drsného a nepřizpůsobivého hrdiny, frajera, který dokonce okusil vězení, narazil na příkaz mravoličného vyznění. Protagonista pracuje jako řidič v masokombinátu, kde jej pronásledují rozpory se spolupracovníky, ani v soužití se svobodnou matku se mu nevede nejlépe, ale přesto není zatracován, vždy se přece může polepšit. Režisér Juraj Herz, inspirován předlohou Václava Duška, vložil do vyprávění notnou dávku exprese.

Pomerančový kluk (Pomerančový kluk) 1975

I delikventní mládenec najde své místo v životě i v práci, když mu v pomohou zkušení dělníci dobrým slovem i příkladem… Výrazně nabádavý film je naivní ve svém výchovném zanícení, stěží jej mohl brát někdo vážně už v době vzniku. Zobrazení mladých lidí a jejich převýchovy, na jejímž konci se skví přijetí komunistických ideálů, však splňuje politické požadavky doby vzniku.

Zlé pondělí (Zlé pondělí) 1960

Tři devítiletí kluci zavinili, že jejich spolužák skončí pod koly náklaďáku. Jak se přiznat k tomu, co se stalo? Dospělí nemají čas nebo se ze sobeckých důvodů nechtějí vážněji zabývat dětskými problémy. Moralita pro děti a rodiče.

Můj přítel Fabián (Můj přítel Fabián) 1953

Český barevný film natočený podle povídky Ludvíka Aškenazyho. Vypráví o cikánovi Fabiánovi, který přišel pracovat do Kunčic, a jeho synkovi. Na velké stavbě socialismu změní se od základu jejich život. Oba se naučí číst a psát Fabián se stane schopným svářečem a malý Fabián je přijat do pionýrské organisace. Jejich přerod není však snadný, neobejde se bez mnoha střetnutí, stejně tak jako přerod Fabiánových spolupracovníků, z nichž mnozí v sobě dosud nepřekonali rasistické předsudky. Film ukazuje, jak socialistická společnost dává cikánům plnou rovnoprávnost a je naplněn hlubokou láskou k člověku.

Smyk (Smyk) 1960

Františka Krále postihla v emigraci vážná automobilová nehoda a musel se podrobit plastické operaci. S novou tváří a pod změněným jménem se vrací do Prahy jako nepřátelský agent. Setká se se svou rodinou a začíná pochybovat o smyslu své špionážní činnosti… Efektně realizovaný snímek kombinuje povrchní politickou agitaci s dobrodružnými motivy. Ve své době měl film úspěch a většina diváků ho byla schopna brát docela vážně.

Ošklivá slečna (Ošklivá slečna) 1959

Na sklonku 50. let se někteří filmaři pokusili vyvléci se z ideologického diktátu příklonem k psychologickému dramatu. Budeme sledovat, jak doslova rozkvete a zněžní stárnoucí upjatá přísná žena, která přijela na kontrolu do oblastního nakladatelství. Několik dní pohody a štěstí však završí hořké prozření: muž, jenž ji tolik okouzlil, skutečně zpronevěřil svěřené peníze. Snímek se opírá o citlivé výkony Dany Medřické a Karla Högera.

Sólo pro starou dámu (Sólo pro starou dámu) 1978

Jiřina Šejbalová ztvárnila ctihodnou dámu, která po mnoha desetiletích strávených v Německu přijede do Prahy, aby se tam setkala se svými příbuznými i známými. Dovídá se nelichotivé informace o chování svého muže za německé okupace, postihnou ji zdravotní potíže, ale ani dcera nemá zájem matce pomáhat… Ve filmu měla zazářit právě Šejbalová, avšak vinou schematického, neživotného příběhu i dramaticky ploché realizace zůstává její výkon matný.