Filmy žánru: Krimi

Černá punčocha (Černá punčocha) 1986

Česká psychologická krimi o nenápadném chlapíkovi, který se stal nočním postrachem žen. Tvůrci filmu Černá punčocha se inspirovali skutečnými případy, jež se udály v severních Čechách a v Praze v osmdesátých letech minulého století. Smutným hrdinou je asi padesátiletý dámský modelový krejčí, všeobecně známý jako slušný bezúhonný člověk, schopný v práci, žijící ve spořádaném manželství, pěstující andulky a po večerech kondiční běh – tedy člověk, u něhož by nikdo nehledal nezvládnutelné emoce a sexuální úchylku vedoucí k vraždám.

Tenký led (Thin Ice) 2011

Život nečestného pojišťováka se rychle začne rozpadat poté, co se během zimy ve Wisconsinu spolčí s jedním psychopatem s cílem ukrást vzácné housle z domu samotářského farmáře.

Měsíc s dýmkou (Měsíc s dýmkou) 1966

Říkává se, mrtvý už neublíží, živých se máme bát. A přece se v tomto detektivním příběhu objeví, aby způsobil smrt…Televizní film z roku 1966 vznikl podle první detektivní povídky . V ní se v české detektivní literatuře poprvé objevila dvojice – kriminalista Vašátko a jeho přítel malíř Horác. Detektivní povídky české autorky se staly doslova pojmem. Přinášejí vtipné zápletky a překvapivá řešení. Podívejme se dnes tedy na ten první příběh, kterým to všechno začalo. Na dovolené v horské chatě kdesi v pohraničí je zavražděn Horácův známý, malíř Štěpán . Kdo však mohl mít k činu motiv? Komu byl muž natolik nepohodlný, že jej musel odstranit? Tajemství se možná skrývá v obraze, který je vyvěšen v hospodském výčepu. A je výjev na obraze skutečně tím, čím se zdá být na první pohled? V chatě se Horác sešel nejen se Štěpánem, ale i jeho bývalou láskou Emkou a jejím současným mužem , malování se věnuje i hostinský Šíma a podezřelá je i manželská dvojice výletníků ( a ).

Andělská pomsta (Racheengel – Ein eiskalter Plan) 2010

Když inspektorku Tinu Campenhausen povolali na místo činu, zůstala šokovaná, když zjistila, že oběť znala. Pak se ale objeví její sestra Jenny, s kterou už Tina nebyla v kontaktu již několik let. Má Jenny něco dočinění s vraždou? Mezitím Jenny získavá sympatie Tininho manžela – i mladého inspektora Chrise. Tina se teď cítí jako cizinec ve vlastním životě, když vidí, že všechno, co má ráda, se jí vzdaluje …

Bob hazardér (Bob le flambeur) 1956

Nade všechno miloval hru.Elegán Bob je legendou Montmartru. Jeho největší vášní je hazard. Při hře dokáže na všechno kolem sebe zapomenout. Toulá se po kavárnách a nočních klubech na Montmartru a kolem Pigalle, vždy pečlivě upraven. Všichni ho respektují, včetně policejního komisaře. Má chráněnce, Paola, který je synem jeho přátel. Ale Paolo je příliš mladý a lehkomyslný, než aby udržel tajemství poslední velké rány, po níž toho Bob hazardér definitivně nechá.

Mad Dog Coll (Mad Dog Coll) 1992

Gangster Vincent dělá spolu se svým bratrem kariéru v mafii amerických 30. let, ale každý byznys má své hranice. Tento poměrně násilný biografický snímek vypráví krvavý příběh o tom, jak nechvalně známý gangster Vincent “Mad Dog” Coll postupně vyrostl v jednoho nejkrutějších a nejmocnějších mafiánů Ameriky počátku 30. let. V New Yorku tou dobou zuří válka mezi nepřátelskými zločineckými skupinami. Vincent Coll (Christopher Bradley) se svým bratrem Peterem (Jeff Griggs) stoupá v rámci podsvětí stále výše a z obyčejného pouličního rváče se z něj stává klíčový muž v alkoholovém byznysu Dutche Shultze (Bruce Nozick). Když se ovšem bratři chtějí do branže zapojit na vlastní pěst, začíná nemilosrdná válka… Snímek byl natáčen souběžně se sesterským projektem Úder Holanďana, v němž se objevuje řada totožných postav a herců. Každý film však nabízí na mafiánský život za let prohibice odlišný úhel pohledu. Mad Dog Coll se kromě solidní gangsterské zápletky může pochlubit skvělou kamerou (Janusz Kaminski stál později za kamerou Schindlerova seznamu či filmu Zachraňte vojína Ryana), nadprůměrnými a autenticky hlubokými hereckými výkony včetně mladé Rachel York jako Vincentovy mladé snoubenky, a také zdařilou hudební stopou z pera Terryho Plumeriho.

Romeo krvácí (Romeo Is Bleeding) 1993

Jack Grimaldi je newyorský policista, který pracuje v oddělení organizovaného zločinu. Kromě toho si však přivydělává jako informátor mafiánského bose Dona Falconeho. Za informaci o místě pobytu gangstera Nicka si vyzvedne odměnu na obvyklém místě a vrátí se domů, ke své ženě Natalii, kterou nade vše miluje, i když udržuje milostný poměr s mladičkou milenkou Sheri. Při přestřelce v hotelu zahyne nejen gangster Nick, ale také několik jeho strážců. Podle FBI zabíjela chladnokrevná vražedkyně Mona Demarková. Pátrají po ní nejen muži zákona, ale také gangsteři. Falcone má pocit, že Mona ohrožuje jeho pozici a nařídí Jackovi, aby ji zlikvidoval. Když ji policisté zatknou, má ji Jack dopravit do hotelu Niagara. Vražedkyně mu nejprve nabízí peníze, pokud ji propustí a potom ho úspěšně svádí. V nejlepším je však vyruší agenti FBI, kteří si pak z kolegy dělají legraci. Jack oznámí Falconeho spojce místo Monina úkrytu. Tam však gangsteři Monu nenajdou, protože se jí podařilo uprchnout. Rozzlobený gangster chce, aby Jack ženu našel a zlikvidoval jinak na to doplatí Natalie a Sheri. Jack najde Monu v hotelovém pokoji, ale nakonec přistoupí na její návrh. Ona opatří vhodnou mrtvolu, on zase papíry potvrzující, že Monu zabil. Tuší, že se ocitl v bezvýchodné situaci a navíc se mu začnou komplikovat i vztahy s oběma ženami. Sheri ho chce opustit, Natalie má plné zuby jeho nevěry. Navíc se znovu objeví Falconeho muži a jako trest i varování mu uříznou patu. Jack se přizná Natalii ke své spolupráci s mafií, dá jí všechny peníze a pošle ji pryč z města s tím, aby se po něm dvakrát za rok ptala v baru Holiday Diner. Potom se sejde s Monou. Ta se ho pokusí zabít, ale Jack se ubrání a postřelí ji. Ženě se podaří zmizet, a přestože Jack nepřestává být ve střehu, dostane se Moně do rukou. Vražedkyně ho donutí zaživa pohřbít zajatého Dona Falconeho a potom s ním chce strávit poslední noc. Jsou však zatčeni policií. Přes Jackovu zradu pro něj však mají kolegové jistou nabídku.

Zmije (Le serpent) 2006

Vincent Mandel (Yvan Attal) je fotograf a otec rodiny. Právě se rozvádí a celý jeho život se hroutí, protože se nechal řídit svým kamarádem Josephem Plenderem (Clovis Cornillac). Vražda a vydírání táhnou Vincenta ke dnu… Jeho jedinou nadějí je porazit Plendera jeho vlastní hrou.

Motiv pro vraždu (Der Geheimnisvolle Schwiegersohn) 2007

Christiane Schachtner má vše, co si může přát – je úspěšnou autorkou detektivních románů, má úžasného manžela Borise a mladou a úžasnou dceru Gretu.Ale perfektní život se jednoho dne promění v noční můru. Ničivý výbuch plynu v jejich vile zabije Borise a Christiane s Gretou jen čirou náhodou tuto tragédii přežijí. Jejich trápení však není u konce. Vyšetřování policie ukazuje, že nešlo o nehodu – zřejmě unikal plyn ze sporáku v kuchyni. Greta se oboří na svou matku a obviňuje ji ze smrti otce. Zdá se, že Christiana nechala běžet plyn, když byla vyrušena důležitým telefonátem od svého vydavatele. Jenže Christina si je jistá, že to neudělala. Krátce na to obdrží záhadnou fotografii, kde je ona, Boris a Gréta, jak spokojeně grilují na zahradě. Ukazuje se, že fotografie byla pořízena krátce před katastrofálním výbuchem. Co to má všechno znamenat?  Děsivá skutečnost, že obličeje Grety a Borise byli z fotografie vymazány, vedou Christianu k závěru, že exploze nebyla náhoda, ale šlo o vraždu! Je přesvědčena, že Borisův vrah se teď zaměří na Gretu. Policie ale Christiino podezření nebere vážně. Ztratila manžela a rozhodně nechce přijít ještě o Gretu… jenže čas neúprosně běží.

Zlá minuta (Zlá minuta) 2005

Je předposlední večer roku 1936. Mrzne. Prázdný autobus se blíží ke konečné a dostane smyk. Dva autobusáci řeší situaci standardně. Jdou k bedně s pískem a hodlají silnici posypat. V bedně leží mrtvá dívka, velmi mladá, hezká a úplně nahá… Tak začíná další detektivní příběh podle stejnojmenného románu Emila Vachka. Jeho protagonistou je známý pražský kriminalista, inspektor Klubíčko. Ještě než se oné noci rozední, vypátrá se svými muži vraha. Emil Vachek napsal s inspektorem Klubíčkem řadu románů, které stále patří k nejoblíbenějším a nejčtenějším domácím produktům detektivního žánru. Dýchá z nich starosvětská atmosféra první republiky, kdy stavovská poctivost a důkladnost zdobila strážce zákona a zakládali si na ní paradoxně i zločinci. Jsou to detektivky čapkovské či se podobají maigretovkám: důležitou roli hraje psychologie a detektivova schopnost empatie.