Filmy žánru: Historický

Joseonmyeongtamjeong: heumhyeolgwimaeui bimil (Detective K: Secret of the Living Dead) 2018

Jeskyně zapomenutých snů (Cave of Forgotten Dreams) 2010

Když v roce 1994 vstoupil francouzský archelog Chauvet a jeho tým do neznámého jeskynního systému v malebném údolí řeky Ardeche, netušil, že právě učinil fascinující objev, kterým se navždy zapíše do dějin. V jeskyni, která dodnes nese jeho jméno, totiž narazil na dosud nevídanou kolekci jeskynních maleb, jež jsou jednou tak staré než jakékoliv předchozí objevy. Desítky tisíc let hermeticky uzavřená jeskyně vydala kromě maleb i mnoho dalších stop po životě člověka a zvířat, která ho v té době obklopovala. Vzhledem ke křehkosti celého systému je jeskyně veřejnosti nepřístupná a oscarový režisér Werner Herzog (ikona světové kinematografie, autor řady hraných i dokumentárních filmů) byl prvním a zřejmě i posledním filmařem, jenž dostal možnost v jejích prostorách natáčet. Vznikl tak film, který nás díky zvolené 3D technologii dokonale provede místem, jež nám příroda a naši předci uchovali ve stavu, v jakém byl opuštěn před 20 000 lety.

1715: Smrt Krále Slunce (La mort de Louis XIV) 2015

Umírání legendárního Krále Slunce, Ludvíka XIV, bylo velkolepým představením. Audience ve versailleském paláci nikdy nebyla tak krásná a dekadentní zároveň…Jeho vláda byla nejdelší v historii. Jeho současníci si dokonce mysleli, že je skutečně nesmrtelný. Ale v létě roku 1715 Ludvíka XIV. nakonec stihnul jeho osud a zemřel ve věku 76 let v nitru svého architektonického skvostu: zámku Versailles. Podlehl zdrcující nemoci, kterou byla gangréna. Agónie Krále Slunce trvala celých 23 dní a odhalila neschopnost lékařů, tajné intriky na jeho dvoře i zhoubnou žárlivost. Po jeho smrti se Francie propadla do krize. Spory o následnictví postupně ovlivnily celou Evropu. Stala se zlomovým okamžikem dvou historických období: tak zvané Velké století nadobro skončilo a místo něj začala doba osvícenství. Ludvík XIV. pojal vlastní skon stejně jako celou svou vládu. Byla to jedna velká úžasná show. Odehrávala se přímo před zraky veřejnosti a stala se závěrečným aktem výjimečného života, který stvrdil legendu o největším králi Francie.

Jánošík I. (Jánošík I.) 1963

Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika – původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Iľavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech. Velkorysý projekt, natáčený v exteriérech slovenských hor, s velkou účastí komparsu, náročnými scénickými stavbami (důmyslná zařízení Jánošíkova lágera) a s účastí plejády vynikajících slovenských herců, patří k pokladům slovenské kinematografi.

Jánošík II. (Jánošík II.) 1963

Nesmrtelná legenda o zbojnickém hrdinovi Jánošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, je stále vděčným námětem různých uměleckých zpracování. Třetí filmová verze, která byla natočena na Kolibě v letech 1962-63, vznikla u příležitosti 250. výročí Jánošíkovy smrti. Námět, scénář i režie této velkolepé historické fresky jsou dílem Palo Bielika – původního hereckého představitele Jánošíka z české Fričovy filmové verze z roku 1935. Zajímavé je, že hlavní roli nesvěřil zkušený herec žádnému z herců, ale mladému lékaři z Iľavy, Františku Kuchtovi. Neokoukaná tvář tak vtiskla celému filmovému vyprávění silný, realistický nádech. Velkorysý projekt, natáčený v exteriérech slovenských hor, s velkou účastí komparsu, náročnými scénickými stavbami (důmyslná zařízení Jánošíkova lágera) a s účastí plejády vynikajících slovenských herců, patří k pokladům slovenské kinematografi.

La Princesse de Montpensier (La Princesse de Montpensier) 2010

Mladá šlechtična Marie de Mézières je od svých mladých let zamilovaná do vévody Jindřicha de Guise. Otec ji však provdá za prince de Montepensier. Píše se ale druhá polovina šestnáctého století a ve Francii Karla IX. mezi sebou soupeří stoupenci reformace s příslusníky katolické církve. Novomanžel je povolan do boje proti protestantům. Marii odešle na zámek Champigny. Společníka jí děla preceptor, hrabě de Chabannes. Marie se marně pokouší zapomenout na svou lásku Jindřicha a nechtěně stane ve středu rivalských a násilnických vášní, do kterých vstoupí také vévoda z Anjou, budoucí král Jindřich III.

Mimo zákon (Hors-la-loi) 2010

Mimo zákon je volným pokračováním Búšarebova filmu Den vítězství (Indigènes, 2006) o bojích alžírských vojáků ve francouzské armádě za druhé světové války.  Válka skončila a bratři Saíd, Messaúd a Abdelkáder se spolu se svou matkou stěhují do Francie. Messaúd odjede jako voják bojovat do Indočíny, z Abdelkara se stane vůdce alžírského hnutí za nezávislost ve Francii a Saíd se usadí v Paříži, kde si vydělává na živobytí v obskurních klubech na Pigalle. Po letech se ale všichni setkají v Paříži, kde je potřeba definitivně vybojovat svobodu.

Jindřich V. (Henry V) 1989

Druhá filmová verze hry W. Shakespeara (poprvé ji zfilmoval v roce 1944 L. Olivier) je režijním debutem irského shakespearovského herce a dnes již známého režiséra K. Branagha, který se pokusil příběh mladého anglického krále aktualizovat a oprostit ho od tradičního pojetí: jeho králem zmítají pochybnosti a trpí pocitem osamělosti i když se stává vítězem a přebírá francouzský trůn. Vedle dynamických a realistických bitevních scén upoutá ve filmu především K. Branagh ve zpsychologizovaní roli Jindřicha V. Film získal Oscara a kostýmy. Mladý írsky shakespearovský herec vo svojom režisérskom debute aktualizoval známu hru – príbeh mladého anglického kráľa, ktorý sa na radu arcibiskupa z Canterbury rozhodne vymáhať svoje dedičské právo na francúzsku korunu (vládne tam vtedy starý kráľ Karol VI.) a o všetkom sa rozhoduje v boji pri Azincourte. Henrichom V. tu zmietajú pochybnosti ešte pri dobývaní cudzích území a trpí pocitom osamelosti, aj keď už je víťazom a preberá francúzsky trón. Popri trochu zdhavých dialógových scénach zaujmú dynamické a realistické bojové výjavy. Predovšetkým však upúta Kenneth Branagh-herec v zopsychologizovanej úlohe Henricha V., ktorého hrá s racionálnou odhodlanosťou a výbušnou citovosťou. Kuriozitou je, že Branagh sa tu predstavuje ako scenárista, debutujúci režisér a hlavný predstaviteľ- teda navlas rovnako ako Laurence Olivier, ktorý hru v r.1944 s veľkým úspechom sfilmoval ako prvý, ibaže s drazom na divadelnosť predlohy a ponímajúc bojové scény ako veľké maliarske plátna.

Matilda (Matilda) 2017

Historické melodrama s milostnou zápletkou vypráví o vztahu mladé baletky a následníka trůnu a těží především z bohaté výpravy od detailů na šatech po výstavbu celých scén. Životopisný snímek ze života posledního cara vyvolal v Rusku řadu ostrých reakcí, zejména ze strany pravoslavné církve, která na přelomu milénia prohlásila Mikuláše II. za svatého.

Cromwell (Cromwell) 1970

Polovina 17. století znamenala pro Anglii čas úpadku. Král Karel I. je zkorumpovaný diktátor, stoupá občanská neposlušnost a mnozí významní krajané odcházejí hledat štěstí raději do Nového světa. Mezi nimi je i budoucí Lord protektor Anglie, Irska a Skotska, protimonarchisticky smýšlející Oliver Cromwell. Nakonec ale svou rodnou zemi neopustí a naopak se králi postaví tváří v tvář. Chce učinit přítrž samovládcovu řádění a nastolit parlamentní právo. Situace neodvratitelně směřuje k občanské válce, v níž má právě vojevůdce Cromwell sehrát klíčovou úlohu. V opulentní historické podívané Kena Hughese ho ztělesnil vynikající Richard Harris, krále Karla pak Alec Guinness. Snímek v roce 1971 obdržel Oscara za hudbu a na stejnou cenu byl nominován i tvůrce skvostných dobových kostýmů Vittorio Nino Novarese.