Filmy žánru: Drama

Já, truchlivý Bůh (Já, truchlivý Bůh) 1969

Pan Adolf, kterého neodolatelně představuje svůdnický Miloš Kopecký, vzpomíná na trapný příběh s jednou směšnou láskou. Zaujala ho mladičká studentka operního zpěvu, ale neustále narážel na její nezájem blíže se seznámit. Začne proto splétat rafinovanou odvetu, do níž zapojí i svého řeckého kamaráda (Pavel Landovský), jehož vydává za slavného dirigenta. Jenže úmysly obou pánů se vyvinou zcela nečekaným směrem. Režisér Anrtonín Kachlík zdařile převedl jemnou ironii Kunderovy předlohy do filmové podoby, v níž naopak září herecké výkony obou protagonistů, zvláště pak Landovského. V komornom, melancholickom a jemne ironickom príbehu sa uplatňuje Kunderov častý motív ľsti, ktorej efekt sa obracia proti jej iniciátorovi. Tu proti bonvivánovi pánovi Adolfovi, ktorý sa chce pomstiť naivnej konzervatoristke za to, že sa nenechala zviesť. Túto epizódu svojho života rozpráva s miernym odstupom a teda aj s istým nadhľadom. Jeho glosy a komentáre oživujú dej, žiaľ príliš málo nosný na celovečerný film. Dominantnou zložkou je herecký výkon Kopeckého a najmä Landovského ako gréckeho robotníka Apostolka (suchotinára, vydávajúceho sa za známeho dirigenta), hlavného aktéra tragikomického žartu.

Lionheart (Lionheart) 2018

Unavená smrt (Der müde Tod) 1921

V jedné malé vesnici kdesi uprostřed Evropy se zničehonic zjeví záhadná postava v černé kápi a odvede si sebou mladého muže, který právě plánuje svatbu se svojí dívkou. Když nešťastná dívka zjistí že to byla samotná smrt, vydá se ji vyhledat a prosí ať ji vrátí milého zpátky. Postava v černé kápi ji zavede do jakéhosi chrámu, kde hoří tisíce bílých svící, z nichž každá představuje jeden lidský život. Smrt pocítí k nešťastné dívce lítost a slíbí ji, že jí vrátí milého zpátky, když ona dokáže zachránit alespoň jeden ze tří lidských životů, které se právě chystá zničit…Tento fascinující gotický příběh je jedním z hlavních děl poválečné německé kinematografie. Fritz Lang ním odpověděl na právě probíhající vlnu avantgardního expresionismu. Zajímavostí je, že k natočení tohoto díla inspiroval Langa jeden sen, který se mu zdál kdysi dávno v dětství.

Nikdy neodvracej zrak (Werk ohne Autor) 2018

Kurt se poprvé s moderním uměním seznámil jako dítě na výstavě zvrhlého umění“ pořádané nacisty. Po válce pak prokáže svůj talent a studuje výtvarnou akademii ve východoněmeckých Drážďanech. Zde potkává Ellie a je přesvědčen, že našel lásku svého života. Její otec, prominentní lékař Carl Seeband , s jejich vztahem však zásadně nesouhlasí a snaží se jej jakýmikoliv prostředky zničit. To, co nikdo z nich zatím netuší, je skutečnost, že jejich životy jsou již dávno propojeny hrozným zločinem, do kterého byl Seeband za války zapleten. Kurtovi a Ellie se nakonec podaří odejít do západoněmeckého Düsseldorfu. Kurt pokračuje ve studiu a hledá ve svobodném světě svůj nový, moderní výtvarný styl. Životní prožitky a traumata se Kurtovi nakonec stávají inspirací, díky níž začíná tvořit osobité obrazy, které odrážejí nejen jeho vlastní osud, ale i pocity celé poválečné generace.

Kafarnaum (Cafarnaúm) 2018

Příběh dvanáctiletého chlapce, který zažaluje své rodiče za to, že mu dali život, je strhující výpovědí o životě nejchudších ve slumech současného Libanonu. Snímek, který na festivalu v Cannes ohromil diváky, kritiku i porotu, je díky své směsi realismu a intenzivních emocí přirovnáván k slavnému . Libanonská režisérka a scenáristka podává vyhrocené a lehce pikareskní svědectví o extrémních podmínkách života ve své zemi pohledem malého dítěte, a přitom se neuchyluje k emocionálnímu vydírání – zdánlivě neochvějně ponurou trajektorii příběhu navíc účelně obohacuje o záblesky radosti a humoru.

Carmen a Lola (Carmen y Lola) 2018

Carmen žije v romské komunitě na předměstí Madridu. Stejně jako každá jiná žena, s níž se kdy setkala, je i ona předurčena žít životem, který je už po celé generace stejný. Vdát se a vychovat co nejvíc dětí. Jednoho dne se však střetně s Lolou, neobyčejnou cikánskou dívkou, která se touží dostat na univerzitu, kreslí graffiti ptáků a přitahují ji děvčata. Netrvá dlouho a Carmen se stane její “spolupachatelkou” ve světě, pro který jejich rodiny nemají pochopení.

Amsusalin (Dark Figure of Crime) 2018

Arctic: Ledové peklo (Arctic) 2018

Muž havaruje s letadlem uprostřed nedozírné ledové pustiny. Každý den dodržuje rutinní úkony a doufá, že se dočká záchrany. Jednoho dne se objeví vrtulník, silná sněžná bouře však zapříčiní pilotovu smrt a muž pochopí, že má jen dvě možnosti: zůstat v havarovaném vraku a připravovat se na jistou smrt, nebo se vydat na stovky dlouhou pouť s nejistým koncem…

Vysněná zem (Huan tu) 2018

Když na stavbě v industriálním Singapuru zmizí dělník a ilegální imigrant Wang, ocitá se detektiv Lok ve víru nepředvídatelných událostí. V průběhu pátrání odhaluje nejen příčiny Wangova zmizení, ale také odcizený svět, v němž lidé jako Wang žijí. Mysteriózní drama, které získalo Zlatého leoparda na MFF v Locarnu, těží z poetiky žánrů film noir a sociálního realismu.

¿A quién te llevarías a una isla desierta? (Who Would You Take to a Deserted Island?) 2019